REGULAMIN KONKURSU

za konkurs odpowiada p. Łyczek

 

JĘZYKA ANGIELSKIEGO Z ELEMENTAMI REALIOZNAWSTWA

 

ANGLOFAN

 

DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2017/2018

 

 

 

 

  • Organizator

 

  1. Za organizację Konkursu Anglofan dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2017/2018 odpowiada V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka.

 

 

  • Termin Konkursu

 

  1. Konkurs odbywa się 7 marca 2018 r. o godzinie 15:00 i trwa 45 minut.

 

 

  • Cele Konkursu

 

  1. Promowanie wśród uczniów znajomości języka angielskiego oraz chęci pogłębiania wiedzy związanej z krajami angielskiego obszaru językowego.

 

  1. Doskonalenie umiejętności pozwalających podejmować samodzielnie pracę z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i nośników informacji.

 

  1. Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji z innymi uczniami.

 

  • Uczestnicy Konkursu

 

  1. Konkurs zorganizowany został dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych (w roku szkolnym 2017/2018 klasy VI i VII) miasta Szczecina i województwa zachodniopomorskiego.

 

 

  • Zgłaszanie uczniów do udziału w Konkursie

 

  1. Zgłoszenia szkoły do udziału w Konkursie można dokonać elektronicznie lub listownie (załącznik nr 1) do 2 marca 2018 r. na adres:

 

ZSO nr 1

 

  1. Ofiar Oświęcimia 14

 

71-503 Szczecin

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Prosimy również o dołączenie zgody na przetwarzanie danych Państwa uczniów.

 

Po upływie powyższego terminu listy szkół zostają ostatecznie zamknięte, dalsze zgłoszenia nie będą przyjmowane.

 

  1. Do Konkursu szkoła zgłasza maksymalnie trzech uczniów.

 

  1. Lista szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie będzie dostępna na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka: lo5.szczecin.pl.

 

 

  1. Osoba zgłaszająca jest zobowiązana do sprawdzenia, czy zgłoszona przez niego szkoła znajduje się w wykazie szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie do 5 marca 2018r. Informacje o Konkursie oraz wyniki będą publikowane na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego

 

(www.lo5.szczecin.pl).

 

 

  • Zakresy wiedzy i umiejętności

 

  1. Od uczestników Konkursu wymagana jest wiedza z zakresu treści zawartych w podstawie programowej dla klas IV-VII szkoły podstawowej z języka angielskiego wraz z tematami odnoszącymi się do krajów angielskiego obszaru językowego.

 

  1. Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników zawiera (załącznik nr 2) do niniejszego Regulaminu.

 

  • Laureaci i finaliści
  1. Uczestnicy Konkursu mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty.
  2. Laureaci otrzymują nagrody książkowe.

 

 

  • Ogłoszenie wyników
  1. O wynikach Konkursu szkoły zostaną poinformowane do dnia 03.2018r.

 

  • Zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu

 

  1. Za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu w czasie dojazdu do miejsca przeprowadzania Konkursu, jego trwania, a także powrotu do szkoły odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń.

 

  1. Każdy uczestnik Konkursu zobowiązany jest do posiadania przy sobie ważnej legitymacji szkolnej.

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

 

WYKAZ TREŚCI I UMIEJĘTNOŚCI DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ZGODNIE Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ

 

 

  1. Grupy leksykalne oraz struktury gramatyczne
    • kolory;

 

  • zwierzęta domowe, dzikie, egzotyczne;

 

  • zabawki;

 

  • przybory szkolne;

 

  • przedmioty szkolne;

 

  • rzeczy osobiste;

 

  • wyposażenie klasy;

 

  • członkowie rodziny;

 

  • części ciała i elementy twarzy;

 

  • fryzury i kolory włosów;

 

  • nazwy ubrań;

 

  • produkty żywnościowe;

 

  • owoce;

 

  • gotowanie;

 

  • pomieszczenia w domu;

 

  • typy domów;

 

  • ekologia (ekologiczne budowanie, ochrona środowiska);

 

  • sprzęty domowe;

 

  • materiały, z jakich wykonane są przedmioty;

 

  • komputer i jego osprzęt;

 

  • umiejętności umysłowe i ruchowe;

 

  • stany emocjonalne i uczucia;

 

  • zainteresowania;

 

  • muzyka;

 

  • programy telewizyjne;

 

  • codzienne czynności;

 

  • dyscypliny sportowe;

 

  • miejsca, w których uprawia się sport;

 

  • zdrowie (pospolite choroby; wizyta u lekarza);

 

  • przyjęcie urodzinowe i inne uroczystości i święta;

 

  • dni tygodnia;

 

  • miesiące;

 

  • pory roku;

 

  • pogoda;

 

  • budynki użyteczności publicznej;

 

  • miejsca w mieście;

 

  • budynki i krajobraz;

 

  • zawody;

 

  • środki transportu;

 

  • państwa i narodowości;

 

  • kosmos:

 

  • świat magii i fantazji;

 

  • przysłowia;

 

  • liczby 1-100.

 

  • zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to be;

 

  • zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to have/have got;

 

  • zdania oznajmujące, przeczące i pytania z czasownikiem modalnym can;

 

  • zdania przydawkowe nieograniczające

 

  • z użyciem who, which, where: I like people who are friendly.;

 

  • konstrukcja there is/there are;

 

  • zdania z podmiotem pozornym It's cold. What time is it?

 

  • pytania szczegółowe;

 

  • propozycje i zaproszenia Let's ... Would you like to ...? What about...?;

 

  • rady i sugestie You should be more patient. If I were you, I would wait.;

 

  • określenia ilości some/any/much/many/a lot of;

 

  • by + środki transportu by car;

 

  • too/not enough występujące z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi We've got too much sugar, too many eggs and not enough apples;

 

  • too/not enough występujące z przymiotnikami/ przysłówkami The book is not interesting enough/too boring for me to read. You woke up too late/not early enough to catch the train.;

 

  • used to stosowane do omawiania faktów, które miały miejsce w przeszłości, ale nie istnieją obecnie Didn't there use to be a cafe here? She didn't use to wear glasses.;

 

  • zwroty porównawcze the same as, as ... as, different from, both, than służące do porównywania właściwości i cech przedmiotów, osób i wydarzeń This isn't the same as an ordinary lesson. The stones are;

 

  • different from the others. Both circles are ancient. It's less famous than Stonehenge.;

 

  • kategorie gramatyczne:
    • rzeczownik
      • nazwy własne i pospolite Jane, house
      • liczba pojedyncza i mnoga girl-girls, box-boxes,
      • woman-women
      • forma dzierżawcza Jane's
      • rzeczowniki policzalne apples, books
      • rzeczowniki niepoliczalne sugar, water
    • przedimek nieokreślony a/an określony the przedimek zerowy
    • zaimek osobowy forma podmiotu I forma dopełnienia me
    • zaimek wskazujący liczba pojedyncza this, that liczba mnoga these, those
    • zaimek dzierżawczy występujący po rzeczowniku my występujący samodzielnie mine
    • zaimki pytające
      • używane przy tworzeniu pytań who, what, where, how, whose
      • różnica who's/whose: Who's this? It's Fred. Whose football is this? It's Fred's.

 

  • przymiotnik - określenie koloru red, kształtu round, wielkości big, stanu cold stopniowanie przymiotników
    • krótkich long, longer, the longest,
    • długich difficult, more difficult, the most difficult,
    • nieregularnych good, better, the best
    • z przyimkami good at, crazy about, bored with z czasownikami wyrażającymi odczucia feel, look, smell, sound + adjective (nice, horrible)
  • liczebniki główne porządkowe
  • przyimek miejsca on, in, under, opposite, in front of czasu before, after, on, in kierunku to, from

 

  • czasownik to be
  • to have/have got
  • be able to dla wyrażenia umiejętności we wszystkich czasach Will robot dogs be able to bark?
  • modalny can
    • wyrażający umiejętności i możliwości w teraźniejszości I can jump. We can find it here.
    • wyrażający pozwolenie Can I have an ice cream, Dad? Yes, you can.
  • modalny could
  • wyrażający umiejętności i możliwości w przeszłości He could ski when he was five.
  • modalny must
    • wyrażający obowiązek You must brush your teeth.
    • wyrażający zakaz You mustn't cross the street at a red light.
  • modalny should
    • wyrażający powinność You should do your homework.
  • modalny would
    • wyrażający chęci i plany Would you like to be a politician? I would like to be a reporter.
    • wyrażający preferencje I would rather be a footballer. I would prefer to be a manager.

 

  • modalny may
    • wyrażający plany, co do których brak pewności I may/might do A levels.
    • wyrażający przyzwolenie You may open the window.
  • leksykalny read


  • going to dla wyrażenia przyszłości We're going to buy a bicycle.
  • have to wyrażający konieczność You have to be more careful.
  • make (sb do sth) wyrażający przymus Billy's
  • father makes him learn boxing.
  • let (sb do sth) wyrażający przyzwolenie His
  • mum lets him have dancing lessons.
  • allow (sb to do sth) wyrażający przyzwolenie
  • Dad allows them to use the garage.
  • czas teraźniejszy prosty Present Simple:
    • wyrażający czynności wykonywane zwyczajowo I get up at seven o'clock.
    • wyrażający upodobania I like English. I like swimming. I love diving. I hate spiders.
    • wyrażający pragnienia I want to be a pilot.
    • pytania i krótkie odpowiedzi Do you go? Yes, I do./No, I don't.
  • czas teraźniejszy ciągły Present Continuous:
    • pytania i krótkie odpowiedzi Are you reading? Yes, I am./No, I'm not.
    • wyrażający czynność odbywającą się w chwili, gdy jest o niej mowa I'm wearing a white T-shirt now.
    • wyrażający przyszłość What are you doing on Saturday? We're playing football.
  • czas przeszły prosty Past Simple:
    • czasownik to be
    • czasowniki regularne We visited Africa last year.
    • czasowniki nieregularne I saw him yesterday.
  • czas przeszły ciągły Past Continuous:
    • dla wyrażenia czynności trwającej jakiś czas We were watching TV yesterday.
    • zastosowanie while, when jeżeli podczas trwania jednej czynności miało miejsce jakieś wydarzenie, lub czynność została przerwana I was leaving the baker's shop

 

when someone ran out of the jeweller's.

  • zastosowanie while jeżeli podczas trwania czynności równolegle trwała inna czynność While you were working this morning, I was shopping.

 

  • czas Present Perfect Simple:
    • określniki czasu ever, never, already, just, yet
    • z użyciem for/since: I haven't been here since 3.30/for half an hour.
  • czas Future Simple:
    • wyrażający przewidywanie przyszłości He'll catch a fish.
    • wyrażający propozycje, obietnice i decyzje We won't be long. I'll help you.
  • zdania warunkowe Conditionals:
    • typu zerowego Zero Conditional używane w sytuacjach, gdy jedno wydarzenie warunkuje drugie If we are late, our mum gets very angry.
    • typu pierwszego First Conditional używane do opisania prawdopodobnych wydarzeń w przyszłości oraz ich skutków Will the ice cream melt I fI don't put it in the freezer?

 

  • typu drugiego Second Conditional używane do opisania wydarzeń nierealnych lub mało prawdopodobnych i ich skutków IfI won some money, I would spend it. lub gdy dopuszczamy możliwość wydarzenia IfI had time, I might go to the cinema.

 

  • tryb rozkazujący Sit down! Don't jump!
  • strona bierna Passive Voice:
    • używana, gdy mówiącego bardziej interesuje sama czynność niż osoba, która ją wykonuje Paper is recycled in many countries. The London Eye was opened in 1999.

 

  • mowa zależna Reported Speech in the Present:
    • używana, jeżeli chcemy przekazać komuś, co mówi inna osoba Jack says (that) he is watching TV.
  • przysłówek
    • określający sposób wykonywania prostych czynności run fast, arrive early, sing well wyrażający stopień very much, a lot wyrażający częstotliwość
    • występujący w zdaniu między podmiotem a orzeczeniem always, never, often, sometimes

 

  1. Funkcje i sytuacje:

 

  • Przedstawianie siebie i członków swojej rodziny

 

  • Powitania i pożegnania

 

  • Podawanie danych osobowych: wieku, adresu, daty

 

  • urodzin, numeru telefonu

 

  • Literowanie imion

 

  • Nazywanie pokoi

 

  • Wyrażanie upodobań związanych z jedzeniem i piciem

 

  • Opisywanie codziennych zajęć

 

  • Pytanie o cenę

 

  • Zamawianie posiłków

 

  • Podawanie narodowości

 

  • Podawanie nazw krajów

 

  • Określanie miejsca położenia przedmiotów

 

  • Nazywanie przedmiotów w klasie

 

  • Wydawanie poleceń

 

  • Reagowanie na polecenia

 

  • Wyrażanie próśb, podziękowań, przeprosin

 

  • Podawanie godziny

 

  • Układanie planu lekcji

 

  • Rozmawianie o ulubionych przedmiotach

 

  • Nazywanie kolorów

 

  • Nazywanie zwierząt domowych

 

  • Wyrażanie podstawowych odczuć i cech

 

  • Nazywanie części ciała

 

  • Nazywanie części ubioru

 

  • Opisywanie ludzi

 

  • Wyrażanie opinii na temat ludzi

 

  • Opisywanie pogody

 

  • Nazywanie miesięcy i pór roku

 

  • Nazywanie budynków w mieście i określanie ich

 

  • położenia

 

  • Opisywanie planów wakacyjnych

 

  • Opisywanie sposobów podróżowania

 

  • Określanie ilości

 

  • Opisywanie zdolności i umiejętności

 

  • Nazywanie zawodów

 

  • Nazywanie dyscyplin sportowych

 

  • Opisywanie hobby

 

  • Pytanie o pozwolenie

 

  • Wyrażanie odmowy i zgody

 

  • Wyrażanie opinii o książkach i filmach

 

  • Sprawności Słuchanie

Uczniowie potrafią:

  • Zrozumieć ogólny sens wypowiedzi, tzn. rozpoznać sytuację lub intencje mówiącego.

 

  • Wyszukać i zidentyfikować określoną informację w prostej wypowiedzi lub dialogu.

 

  • Zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie

Uczniowie potrafią:

  • Odpowiedzieć na pytania w prostych sytuacjach życia codziennego.

 

  • Prowadzić prostą rozmowę o sobie i swojej rodzinie.

 

  • Poprosić o pomoc/powtórzenie.

 

  • Poprawnie wymawiać poznane wyrazy.

 

  • Zrozumieć tekst pisany typu ogłoszenie, krótkie instrukcje, prosty list, narracja lub dialog.

 

  • Czytać w celu uzyskania określonej informacji (scanning).

 

  • Czytać w celu uzyskania szczegółowych informacji.

 

  • Czytać w celu uzyskania ogólnej informacji (skimming).

 

  • Czytać samodzielnie z użyciem słownika dwujęzycznego.

 

  • Wypełnić kwestionariusz osobowy.

 

  • Zaadresować pocztówkę/kopertę.

 

  • Napisać krótki list/pocztówkę o sobie i swojej rodzinie.

 

  • Napisać krótką historyjkę, np. na podstawie ilustracji.

 

  • Opisać przyjaciela, dzień lub ulubionego zwierzaka.

 

  • Poprawnie przeliterować większość poznanych słów.

 

  • Poprawnie używać podstawowych zasad interpunkcji.

 

  1. Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego
  • Podstawowe informacje  geopolityczne  związane  z  Wielką  Brytanią  i  Stanami

Zjednoczonymi

  • Sławni obywatele Wlk. Brytanii i USA