PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
(program pilotażowy trwać będzie od 14.09.2015 r. do 31.08.2016 r.)
w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej Nr 63
z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie
W celu ujednolicenia ocen zachowania oraz zwiększenia ich obiektywizmu wprowadzono w naszej szkole punktowy system oceniania zachowania uczniów. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tabela 2 i 3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tabela 1). Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej. Liczbę punktów może powiększać lub pomniejszać przez konkretne zachowania. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w zeszycie klasowym i dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.
Ocenę punktową przelicza się na stopnie według skali:
TABELA 1
ZACHOWANIE |
PUNKTY |
wzorowe |
200 i więcej |
bardzo dobre |
151-199 |
dobre |
100-150 |
poprawne |
51-99 |
nieodpowiednie |
21-50 |
naganne |
20 i mniej |
Zasady ustalania ocen zachowania:
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz ich rodziców z Punktowym Systemem Oceniania Zachowania. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.
3. Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna. W kwestiach spornych ocenę zachowania można poddać dyskusji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
4. W klasach IV-VI uczeń otrzymuje ocenę zachowania według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6. Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
7. Przy ustalaniu ocen zachowania uczniów niepełnosprawnych należy uwzględnić zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP.
8. Każdy uczeń na początku semestru otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej.
9. Za pozytywne działania ucznia punkty są dodawane, a za nieodpowiednie zachowanie-odejmowane.
10.O przewidywanej ocenie zachowania uczniowie i rodzice są informowani na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
11.Punktowy System Oceniania Zachowania podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego. Zebrane informacje i uwagi posłużą ewentualnym zmianom.
TABELA 2
Waga pozytywnych zachowań
Lp. |
Pożądane zachowania ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
P1 |
Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników). |
5-10 |
opiekun konkursu |
P2 |
Udział w międzyszkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników). |
10-15 |
opiekun konkursu |
P3 |
Laureat w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (poza szkołą). |
20 |
opiekun konkursu |
P4 |
Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU. |
10 (raz w semestrze) |
opiekun SU |
P5 |
Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. gospodarz, skarbnik. |
5 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P6 |
Praca na rzecz klasy lub szkoły, np. przygotowanie gazetki, prace porządkowe, pomoc w bibliotece. |
5 |
każdy nauczyciel |
P7 |
Udział w uroczystościach szkolnych, np. rola w przedstawieniu. |
10 |
opiekun |
P8 |
Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej (w zależności od stopnia zaangażowania). |
5-10 |
organizator imprezy |
P9 |
Praca na rzecz akcji charytatywnych, zbiórek, akcji pomocy. |
5-10 |
opiekun akcji |
P10 |
Aktywny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę. |
10 (raz w semestrze) |
prowadzący zajęcia |
P11 |
Wzajemna pomoc koleżeńska. |
5 |
każdy nauczyciel |
P12 |
Brak godzin nieusprawiedliwionych. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P13 |
Punktualność (dopuszczalne 1 spóźnienie). |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P14 |
Wyjątkowa kultura osobista-dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom. |
15 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P15 |
Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach. |
5 (raz w semestrze) |
każdy nauczyciel przedmiotu |
P16 |
Dbałość o swój estetyczny wygląd i przestrzeganie zasad higieny osobistej. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P17 |
Premia za całkowity brak punktacji ujemnej. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
TABELA 3
Waga negatywnych zachowań
Lp. |
Niepożądane zachowania ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
N1 |
Częste spóźnienia na lekcje z własnej winy. |
5 |
każdy nauczyciel |
N2 |
Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji (ucieczka). |
10 |
każdy nauczyciel |
N3 |
Brak obuwia zmiennego. |
5 |
wychowawca |
N4 |
Brak stroju szkolnego (mundurek). |
5 |
wychowawca |
N5 |
Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej). |
10 |
każdy nauczyciel |
N6 |
Niewykonanie poleceń nauczyciela. |
10 |
każdy nauczyciel |
N7 |
Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby. |
20 |
każdy nauczyciel |
N8 |
Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły. |
10 |
wychowawca |
N9 |
Zakłócanie spokoju na korytarzu w czasie lekcji. |
5 |
każdy nauczyciel |
N10 |
Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli oraz pracowników szkoły. |
20 |
każdy nauczyciel |
N11 |
Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne wobec innych uczniów (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty). |
15 |
każdy nauczyciel |
N12 |
Bójki uczniowskie. |
25 |
każdy nauczyciel |
N13 |
Kradzież, wyłudzanie pieniędzy, oszustwo, podrabianie dokumentów, podpisów. |
30 |
wychowawca |
N14 |
Nieodpowiednie zachowanie podczas imprez, uroczystości szkolnych, wyjść i wycieczek. |
10 |
opiekun wycieczki/wychowawca |
N15 |
Niestosowny, wyzywający wygląd niezgodny z zapisem w Statucie Szkoły (makijaż, biżuteria, farbowane włosy, noszenie czapki w pomieszczeniu, odzieży wierzchniej itp.). |
10 |
wychowawca |
N16 |
Brak stroju galowego. |
10 |
wychowawca |
N17 |
Zachowania zagrażające zdrowiu własnemu i innych (popychanie, podstawianie nogi, rzucanie plecakami, workami, bieganie po korytarzach, skakanie ze schodów, murków, bieganie do toalet, otwieranie okien itp.). |
10 |
każdy nauczyciel |
N18 |
Zaśmiecanie otoczenia. |
5 |
każdy nauczyciel |
N19 |
Stosowanie używek (alkohol, papierosy, narkotyki) również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły. |
30 |
wychowawca |
N20 |
Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji. |
20 |
wychowawca |
N21 |
Używanie telefonów komórkowych, tabletów, MP3 itp .urządzeń bez zgody nauczyciela, z wyłączeniem czasu wolnego przed i po lekcjach zgodnie z planem zajęć ucznia. |
10 |
każdy nauczyciel |
N22 |
Interwencja policji. |
50 |
wychowawca |