Strategia profilaktyki uzależnień
Strategia działań wychowawczych,
zapobiegawczych i interwencyjnych
wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem
w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. nr 51 poz. 458 oraz Dz. U. 2003r. nr 210 poz. 2041)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 poz. 96)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).
- Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
Wstęp:
Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem obejmuje wszelkie działania wychowawcze, profilaktyczne, edukację prozdrowotną i jest realizowana przez wszystkich pracowników szkoły. Podmiotem działań w ramach strategii są uczniowie. W szkole podejmuje się szereg różnorodnych działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych w związku z uzależnieniami oraz innymi sytuacjami zagrożenia. Prowadzone działania dotyczą przede wszystkim profilaktyki.
Składają się na nie działania:
- informacyjne
- edukacyjne
- rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów w tym, zajęcia pozalekcyjne, organizacja czasu wolnego
- interwencyjne
STRATEGIA DZIAŁAŃ
1. Edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.
W środowisku szkolnym prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działania w tym zakresie prowadzone są w ramach realizacji:
- Programu Wychowawczego
- Programu Profilaktyki
- zajęć edukacyjnych: (przedmioty zgodnie z podstawą programową), edukacji prozdrowotneji wychowania do życia w rodzinie
2. Metody i formy rozwijania działalności informacyjnej.
Działalność informacyjna obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców oraz pracowników pedagogicznych informacji na temat:
- środków uzależniających i zjawiska uzależnienia
- szkodliwości, konsekwencji zdrowotnych, osobistych i społecznych uzależnień
- dostępnych form pomocy osobom zagrożonym uzależnieniem i uzależnionym
- możliwości uzyskania pomocy w rozwiązywaniu problemów
- skutków prawnych związanych z naruszeniem obowiązujących przepisów dotyczących używania substancji psychoaktywnych oraz popełniania czynów zagrożonych prawem (ze szczególnymuwzględnieniem Ustawy o zapobieganiu narkomanii)
- odpowiedzialności prawnej nieletnich
- nieprawidłowych zachowań świadczących o demoralizacji
- obowiązujących norm i zasad postępowania
Podstawowe metody i formy działań to:
- pogadanki w ramach godzin wychowawczych
- zajęcia prowadzone metodami aktywnymi
- adaptacja ogólnodostępnych programów profilaktycznych
- projekcja filmów edukacyjnych
- konkursy
- gazetki
- inne prezentacje wizualne
3. Zadania pracowników szkoły pomocy dzieciom zagrożonym uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym.
I. Dyrektor:
- Realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
- Monitoruje i odpowiada za realizację strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych.
- Na bieżąco informowany jest przez wychowawców, nauczycieli i innych pracowników szkoły o podejmowanych przez nich działaniach wynikających z realizacji strategii.
- Podejmuje stosowne decyzje tak, aby każda interwencja była przeprowadzonaz zachowaniem wszelkich praw zarówno uczniów, jak i ich rodziców.
II. Nauczyciele i wychowawcy:
- Realizują zadania zawarte w Programie Wychowawczym, Programie Profilaktyki orazw planach pracy wychowawcy .
- Systematycznie prowadzą edukację prozdrowotną i zdrowego stylu życia wśród uczniów na godzinach do dyspozycji wychowawcy, na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań.
- Realizują zagadnienia dotyczące zapobieganiu uzależnieniom w ramach przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają te zagadnienia oraz ścieżek: edukacji prozdrowotnej i wychowania do życia w rodzinie.
- Uczestniczą w WDN oraz kursach, szkoleniach, konferencjach z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobów podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem.
- Wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z uczniami i ich rodzicami informując o szkodliwości środków i substancji, których używanie łączy się z zagrożeniem bezpieczeństwa oraz może doprowadzić do uzależnienia.
- Wychowawcy dokonują diagnozy sytuacji wychowawczej, przejawów zachowań ryzykownych uczniów swojej klasy, sytuacji życiowej rodzin dysfunkcyjnych.
- Wychowawcy i nauczyciele współpracują z pedagogiem, psychologiem i szkolną pielęgniarką w zakresie realizowania zagadnień profilaktycznych, wychowawczych i edukacji prozdrowotnej.
III. Pielęgniarka szkolna podczas pobytu na terenie szkoły:
- Udziela pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie szkoły uczniowi, który wymaga takiej interwencji; określa stan, w jakim on się znajduje.
- Wzywa pogotowie ratunkowe, jeśli wymaga tego stan zdrowia ucznia.
- Powiadamia dyrektora szkoły o każdej interwencji w sytuacji, gdy stwierdzi, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub stał się ofiarą pobicia.
- Współpracuje z pedagogiem i psychologiem w sytuacjach kryzysowych, wymagających udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejrzewa, że uczeń ma problemy zdrowotne.
IV. Pracownicy obsługi szkoły:
- Uczestniczą w organizowanych w szkole szkoleniach z funkcjonariuszami policji na temat reagowania w sytuacjach kryzysowych mających miejsce na terenie szkoły (podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem środków odurzających, alkoholu, posiada substancję przypominającą narkotyk, dokonał czynu karalnego, stał się ofiarą przemocy).
- Informują dyrektora szkoły lub wychowawcę lub nauczyciela o każdej zaobserwowanej sytuacji kryzysowej, wymagającej interwencji pracownika szkoły.
4. Współpraca z rodzicami w zakresie działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz prozdrowotnych.
Współpraca z rodzicami/opiekunami uczniów przyjmuje następujące formy:
- wymiany informacji dotyczących postaw uczniów w odniesieniu do uzależnień
- wspólne rozwiązywanie indywidualnych problemów, proponowanie rozwiązań,poradnictwo
- przekazywanie informacji dotyczących skutków prawnych związanych z naruszeniemprawa przez nieletnich - praca pedagogizacyjna z rodzicami dotycząca potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przebiegu rozwoju społecznego,dostępnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotkań z uczniami oraz ogólnych zebrańwszystkich rodziców)
- udostępnianie rodzicom materiałów edukacyjnych
5. Udział uczniów w zajęciach profilaktycznych oraz zajęciach umożliwiających alternatywne wobec zachować ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych.
Systematyczne zajęcia profilaktyczne prowadzą:
- wychowawcy klas, w oparciu o plany działań wychowawczych, w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
- wychowawcy świetlicy w ramach zajęć świetlicowych
- nauczyciele przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają zagadnienia
- dotyczące zapobiegania uzależnieniom, w ramach zajęć edukacyjnych oraz WDŻ
- nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, ze szczególnym uwzględnieniem zajęćsportowych
- pedagog szkolny prowadząc zajęcia profilaktyczne i realizując programy profilaktyczne
6. Dostosowanie treści i form zajęć profilaktycznych.
Wybór przekazywanych uczniom treści oraz stosowanych form pracy odbywa się zgodnie z ich wiekiem, możliwościami intelektualnymi oraz percepcyjnymi. Podejmowane działania uwzględniają potrzeby danej grupy wiekowej. Związane są ze stopniem zagrożenia uzależnieniem oraz występującymi aktualnie zachowaniami ryzykownymi. Oceny sytuacji w tym zakresie dokonuje wychowawca klasy planując pracę wychowawczą i zapobiegawczą w danym roku szkolnym, uwzględniając informacje uzyskane od innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagog szkolny dokonując okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
7. Edukacja rówieśnicza.
Uczniowie włączani są w działania edukacyjne dotyczące zagrożenia uzależnieniami w formie: przygotowywania gazetek tematycznych, udziału w konkursach, aktywnej wymiany poglądów w ramach zajęć profilaktycznych.
8. Sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia.
Pielęgniarka szkolna prowadzi działania profilaktyczne o charakterze informacyjnym, równieżw zakresie zagrożenia uzależnieniami. W przypadkach koniecznych udziela pomocy interwencyjnej związanej z określeniem stanu zdrowia ucznia. W razie potrzeby wzywa pogotowie ratunkowe, powiadamiając o tym fakcie dyrektora szkoły. W przypadku nieobecności pielęgniarki pogotowie wzywa dyrektor szkoły lub osoba upoważniona.
9. Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkół w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
W zakresie zapobiegania oraz interwencji wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem oraz niedostosowaniem społecznym Szkoła współpracuje z: Policją, Strażą Miejską, służbami Pomocy Społecznej oraz poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, jak również innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. Wspólne działania obejmują : upowszechnianie informacji dotyczących zagrożenia uzależnieniami, interwencje w przypadkach koniecznych, współdziałanie w realizacji zadań należących do kompetencji tych instytucji, podejmowanie działań na rzecz indywidualnej pomocy uczniom i ich rodzinom.
10. Wspieranie uczniów zagrożonych uzależnieniem i demoralizacją.
W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowie mają możliwość korzystaniaz pomocy wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego w rozwiązywaniu problemów osobistych i rodzinnych. Organizacja pracy szkoły zapewnia uczniom możliwość zaspokajania potrzeb psychicznych, społecznych, rozwój zainteresowań i umiejętności oraz przygotowanie do życia w integracji ze środowiskiem.
W tym celu prowadzone są:
- diagnozowanie problemu
- indywidualne rozmowy wyjaśniająco – ostrzegawcze
- rozmowy skierowanie na budowanie poczucia własnej wartości
- motywowanie do podejmowania różnorodnych form aktywności form aktywności i umiejętnościorganizowania czasu wolnego
- ścisła współpraca z rodzicami ( opiekunami ) w zakresie wymiany informacji, poradnictwa, podjętych wspólnie działań wychowawczych oraz udzielanie rodzicom wsparcia
- przekazywanie informacji dotyczących dostępnych form pomocy specjalistycznej
- nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi rodzinę.
11. Dokształcanie rady pedagogicznej.
W ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli systematycznie poruszane są zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień i niedostosowania społecznego. Spotkania szkoleniowe dotyczą min. problemów dzieci i młodzieży, profilaktyki uzależnień, podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem, dostępnych form pomocy dzieciom i rodzicom.
12. Systematyczna ocena efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych.
Członkowie Rady Pedagogicznej systematycznie dokonują oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych, szczególnie prowadząc ewaluację realizacji zadań Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki. Okresowo dokonuje się analizy sytuacji wychowawczej oraz występujących problemów i zagrożeń . Wyznaczane są kierunki dalszej pracy profilaktycznej oraz określane zagadnienia i zjawiska wymagające szczególnej uwagi. Nauczyciele i wychowawcy spotykają się celem rozwiązywania bieżących problemów związanych z nieprawidłowymi zachowaniami uczniów ; planują wspólnie indywidualne oddziaływania i kroki zaradcze.
13. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń
Procedury te zawarte są w odrębnym dokumencie.