ORIGAMI to stara, japońska sztuka, która uczy w jaki sposób ze składanej kartki papieru, bez przecinania jej czy klejenia, wydobyć kształty zwierząt,kwiaty, ozdoby itp.
To japońskie słowo oznacza ori=zaginać, kami=papier.
Sztuka ta wywodzi się z tradycji religijnych, a jej skomplikowane reguły przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez kapłanów.
Od ubiegłego stulecia upowszechniła się także w Europie i obu Amerykach.
Obecnie wykorzystywana jest w pedagogice i psychologii jako technika wspierająca rozwój psychofizyczny i społeczny dzieci i młodzieży.
SPRAWDZILIŚMY!
Z powodzeniem korzystają z niej nauczyciele matematyki, przyrody, techniki, sztuki i języka( polskiego, obcego).
Elementy origami z kółek i kwadratów mogą być wykonywane na lekcjach: wprowadzających, utrwalających, ćwiczeniowych.
Oprócz urozmaicenia i uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych, origami daje inne znaczące dla rozwoju dziecka możliwości:
- utrwalanie nazw i cech zwierząt i roślin,
- poglądowe przedstawienie własności figur płaskich takich jak koło i kwadrat,
- kształtowanie czytania ze zrozumieniem( wykonanie origami do treści wiersza),
- integracja funkcji percepcyjnych i motorycznych,
- scalanie pracy półkul mózgowych,
- wyrównywanie braków w spostrzeganiu kształtu, kierunku, formy,proporcji i różnicowaniu barw,
- wdrażanie do perfekcyjnej koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- kierowanie właściwą organizacją warsztatu pracy,
- kształtowanie umiejętności skutecznego radzenia sobie ze współczesnym szumem informacyjnym,
- poznanie indywidualnych, osobistych możliwości- dostrzeganie własnych uzdolnień i cech,
- podwyższenie własnej samooceny przez doświadczenie poczucia sukcesu,
- wdrażanie do przestrzegania zasad estetyki w życiu codziennym.
Tak więc origami to nie tylko sztuka z tradycjami, ale także ciekawa technika nauczania.
Żuraw z machającymi skrzydłami to symbol sztuki origami oraz długowieczności.
Oto jak wyglądają nasze cotygodniowe zajęcia na kole origami. Oglądamy i czytamy książki o origami, składamy różne figury, sprzedajemy podczas kiermaszy szkolnych i świetnie się bawimy BEZ ZABAWEK!
Opracowanie:
mgr Marzena Herdzik