REGULAMIN KONKURSU
za konkurs odpowiada p. Łyczek
JĘZYKA ANGIELSKIEGO Z ELEMENTAMI REALIOZNAWSTWA
ANGLOFAN
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2017/2018
- Organizator
- Za organizację Konkursu Anglofan dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2017/2018 odpowiada V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka.
- Termin Konkursu
- Konkurs odbywa się 7 marca 2018 r. o godzinie 15:00 i trwa 45 minut.
- Cele Konkursu
- Promowanie wśród uczniów znajomości języka angielskiego oraz chęci pogłębiania wiedzy związanej z krajami angielskiego obszaru językowego.
- Doskonalenie umiejętności pozwalających podejmować samodzielnie pracę z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i nośników informacji.
- Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji z innymi uczniami.
- Uczestnicy Konkursu
- Konkurs zorganizowany został dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych (w roku szkolnym 2017/2018 klasy VI i VII) miasta Szczecina i województwa zachodniopomorskiego.
- Zgłaszanie uczniów do udziału w Konkursie
- Zgłoszenia szkoły do udziału w Konkursie można dokonać elektronicznie lub listownie (załącznik nr 1) do 2 marca 2018 r. na adres:
ZSO nr 1
- Ofiar Oświęcimia 14
71-503 Szczecin
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Prosimy również o dołączenie zgody na przetwarzanie danych Państwa uczniów.
Po upływie powyższego terminu listy szkół zostają ostatecznie zamknięte, dalsze zgłoszenia nie będą przyjmowane.
- Do Konkursu szkoła zgłasza maksymalnie trzech uczniów.
- Lista szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie będzie dostępna na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka: lo5.szczecin.pl.
- Osoba zgłaszająca jest zobowiązana do sprawdzenia, czy zgłoszona przez niego szkoła znajduje się w wykazie szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie do 5 marca 2018r. Informacje o Konkursie oraz wyniki będą publikowane na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego
(www.lo5.szczecin.pl).
- Zakresy wiedzy i umiejętności
- Od uczestników Konkursu wymagana jest wiedza z zakresu treści zawartych w podstawie programowej dla klas IV-VII szkoły podstawowej z języka angielskiego wraz z tematami odnoszącymi się do krajów angielskiego obszaru językowego.
- Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników zawiera (załącznik nr 2) do niniejszego Regulaminu.
- Laureaci i finaliści
- Uczestnicy Konkursu mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty.
- Laureaci otrzymują nagrody książkowe.
- Ogłoszenie wyników
- O wynikach Konkursu szkoły zostaną poinformowane do dnia 03.2018r.
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu
- Za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu w czasie dojazdu do miejsca przeprowadzania Konkursu, jego trwania, a także powrotu do szkoły odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń.
- Każdy uczestnik Konkursu zobowiązany jest do posiadania przy sobie ważnej legitymacji szkolnej.
ZAŁĄCZNIK NR 2
WYKAZ TREŚCI I UMIEJĘTNOŚCI DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ZGODNIE Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
- Grupy leksykalne oraz struktury gramatyczne
- kolory;
- zwierzęta domowe, dzikie, egzotyczne;
- zabawki;
- przybory szkolne;
- przedmioty szkolne;
- rzeczy osobiste;
- wyposażenie klasy;
- członkowie rodziny;
- części ciała i elementy twarzy;
- fryzury i kolory włosów;
- nazwy ubrań;
- produkty żywnościowe;
- owoce;
- gotowanie;
- pomieszczenia w domu;
- typy domów;
- ekologia (ekologiczne budowanie, ochrona środowiska);
- sprzęty domowe;
- materiały, z jakich wykonane są przedmioty;
- komputer i jego osprzęt;
- umiejętności umysłowe i ruchowe;
- stany emocjonalne i uczucia;
- zainteresowania;
- muzyka;
- programy telewizyjne;
- codzienne czynności;
- dyscypliny sportowe;
- miejsca, w których uprawia się sport;
- zdrowie (pospolite choroby; wizyta u lekarza);
- przyjęcie urodzinowe i inne uroczystości i święta;
- dni tygodnia;
- miesiące;
- pory roku;
- pogoda;
- budynki użyteczności publicznej;
- miejsca w mieście;
- budynki i krajobraz;
- zawody;
- środki transportu;
- państwa i narodowości;
- kosmos:
- świat magii i fantazji;
- przysłowia;
- liczby 1-100.
- zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to be;
- zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to have/have got;
- zdania oznajmujące, przeczące i pytania z czasownikiem modalnym can;
- zdania przydawkowe nieograniczające
- z użyciem who, which, where: I like people who are friendly.;
- konstrukcja there is/there are;
- zdania z podmiotem pozornym It's cold. What time is it?
- pytania szczegółowe;
- propozycje i zaproszenia Let's ... Would you like to ...? What about...?;
- rady i sugestie You should be more patient. If I were you, I would wait.;
- określenia ilości some/any/much/many/a lot of;
- by + środki transportu by car;
- too/not enough występujące z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi We've got too much sugar, too many eggs and not enough apples;
- too/not enough występujące z przymiotnikami/ przysłówkami The book is not interesting enough/too boring for me to read. You woke up too late/not early enough to catch the train.;
- used to stosowane do omawiania faktów, które miały miejsce w przeszłości, ale nie istnieją obecnie Didn't there use to be a cafe here? She didn't use to wear glasses.;
- zwroty porównawcze the same as, as ... as, different from, both, than służące do porównywania właściwości i cech przedmiotów, osób i wydarzeń This isn't the same as an ordinary lesson. The stones are;
- different from the others. Both circles are ancient. It's less famous than Stonehenge.;
- kategorie gramatyczne:
- rzeczownik
- nazwy własne i pospolite Jane, house
- liczba pojedyncza i mnoga girl-girls, box-boxes,
- woman-women
- forma dzierżawcza Jane's
- rzeczowniki policzalne apples, books
- rzeczowniki niepoliczalne sugar, water
- przedimek nieokreślony a/an określony the przedimek zerowy
- zaimek osobowy forma podmiotu I forma dopełnienia me
- zaimek wskazujący liczba pojedyncza this, that liczba mnoga these, those
- zaimek dzierżawczy występujący po rzeczowniku my występujący samodzielnie mine
- zaimki pytające
- używane przy tworzeniu pytań who, what, where, how, whose
- różnica who's/whose: Who's this? It's Fred. Whose football is this? It's Fred's.
- rzeczownik
- przymiotnik - określenie koloru red, kształtu round, wielkości big, stanu cold stopniowanie przymiotników
- krótkich long, longer, the longest,
- długich difficult, more difficult, the most difficult,
- nieregularnych good, better, the best
- z przyimkami good at, crazy about, bored with z czasownikami wyrażającymi odczucia feel, look, smell, sound + adjective (nice, horrible)
- liczebniki główne porządkowe
- przyimek miejsca on, in, under, opposite, in front of czasu before, after, on, in kierunku to, from
- czasownik to be
- to have/have got
- be able to dla wyrażenia umiejętności we wszystkich czasach Will robot dogs be able to bark?
- modalny can
- wyrażający umiejętności i możliwości w teraźniejszości I can jump. We can find it here.
- wyrażający pozwolenie Can I have an ice cream, Dad? Yes, you can.
- modalny could
- wyrażający umiejętności i możliwości w przeszłości He could ski when he was five.
- modalny must
- wyrażający obowiązek You must brush your teeth.
- wyrażający zakaz You mustn't cross the street at a red light.
- modalny should
- wyrażający powinność You should do your homework.
- modalny would
- wyrażający chęci i plany Would you like to be a politician? I would like to be a reporter.
- wyrażający preferencje I would rather be a footballer. I would prefer to be a manager.
- modalny may
- wyrażający plany, co do których brak pewności I may/might do A levels.
- wyrażający przyzwolenie You may open the window.
- leksykalny read
- going to dla wyrażenia przyszłości We're going to buy a bicycle.
- have to wyrażający konieczność You have to be more careful.
- make (sb do sth) wyrażający przymus Billy's
- father makes him learn boxing.
- let (sb do sth) wyrażający przyzwolenie His
- mum lets him have dancing lessons.
- allow (sb to do sth) wyrażający przyzwolenie
- Dad allows them to use the garage.
- czas teraźniejszy prosty Present Simple:
- wyrażający czynności wykonywane zwyczajowo I get up at seven o'clock.
- wyrażający upodobania I like English. I like swimming. I love diving. I hate spiders.
- wyrażający pragnienia I want to be a pilot.
- pytania i krótkie odpowiedzi Do you go? Yes, I do./No, I don't.
- czas teraźniejszy ciągły Present Continuous:
- pytania i krótkie odpowiedzi Are you reading? Yes, I am./No, I'm not.
- wyrażający czynność odbywającą się w chwili, gdy jest o niej mowa I'm wearing a white T-shirt now.
- wyrażający przyszłość What are you doing on Saturday? We're playing football.
- czas przeszły prosty Past Simple:
- czasownik to be
- czasowniki regularne We visited Africa last year.
- czasowniki nieregularne I saw him yesterday.
- czas przeszły ciągły Past Continuous:
- dla wyrażenia czynności trwającej jakiś czas We were watching TV yesterday.
- zastosowanie while, when jeżeli podczas trwania jednej czynności miało miejsce jakieś wydarzenie, lub czynność została przerwana I was leaving the baker's shop
when someone ran out of the jeweller's.
- zastosowanie while jeżeli podczas trwania czynności równolegle trwała inna czynność While you were working this morning, I was shopping.
- czas Present Perfect Simple:
- określniki czasu ever, never, already, just, yet
- z użyciem for/since: I haven't been here since 3.30/for half an hour.
- czas Future Simple:
- wyrażający przewidywanie przyszłości He'll catch a fish.
- wyrażający propozycje, obietnice i decyzje We won't be long. I'll help you.
- zdania warunkowe Conditionals:
- typu zerowego Zero Conditional używane w sytuacjach, gdy jedno wydarzenie warunkuje drugie If we are late, our mum gets very angry.
- typu pierwszego First Conditional używane do opisania prawdopodobnych wydarzeń w przyszłości oraz ich skutków Will the ice cream melt I fI don't put it in the freezer?
- typu drugiego Second Conditional używane do opisania wydarzeń nierealnych lub mało prawdopodobnych i ich skutków IfI won some money, I would spend it. lub gdy dopuszczamy możliwość wydarzenia IfI had time, I might go to the cinema.
- tryb rozkazujący Sit down! Don't jump!
- strona bierna Passive Voice:
- używana, gdy mówiącego bardziej interesuje sama czynność niż osoba, która ją wykonuje Paper is recycled in many countries. The London Eye was opened in 1999.
- mowa zależna Reported Speech in the Present:
- używana, jeżeli chcemy przekazać komuś, co mówi inna osoba Jack says (that) he is watching TV.
- przysłówek
- określający sposób wykonywania prostych czynności run fast, arrive early, sing well wyrażający stopień very much, a lot wyrażający częstotliwość
- występujący w zdaniu między podmiotem a orzeczeniem always, never, often, sometimes
- Funkcje i sytuacje:
- Przedstawianie siebie i członków swojej rodziny
- Powitania i pożegnania
- Podawanie danych osobowych: wieku, adresu, daty
- urodzin, numeru telefonu
- Literowanie imion
- Nazywanie pokoi
- Wyrażanie upodobań związanych z jedzeniem i piciem
- Opisywanie codziennych zajęć
- Pytanie o cenę
- Zamawianie posiłków
- Podawanie narodowości
- Podawanie nazw krajów
- Określanie miejsca położenia przedmiotów
- Nazywanie przedmiotów w klasie
- Wydawanie poleceń
- Reagowanie na polecenia
- Wyrażanie próśb, podziękowań, przeprosin
- Podawanie godziny
- Układanie planu lekcji
- Rozmawianie o ulubionych przedmiotach
- Nazywanie kolorów
- Nazywanie zwierząt domowych
- Wyrażanie podstawowych odczuć i cech
- Nazywanie części ciała
- Nazywanie części ubioru
- Opisywanie ludzi
- Wyrażanie opinii na temat ludzi
- Opisywanie pogody
- Nazywanie miesięcy i pór roku
- Nazywanie budynków w mieście i określanie ich
- położenia
- Opisywanie planów wakacyjnych
- Opisywanie sposobów podróżowania
- Określanie ilości
- Opisywanie zdolności i umiejętności
- Nazywanie zawodów
- Nazywanie dyscyplin sportowych
- Opisywanie hobby
- Pytanie o pozwolenie
- Wyrażanie odmowy i zgody
- Wyrażanie opinii o książkach i filmach
- Sprawności Słuchanie
Uczniowie potrafią:
- Zrozumieć ogólny sens wypowiedzi, tzn. rozpoznać sytuację lub intencje mówiącego.
- Wyszukać i zidentyfikować określoną informację w prostej wypowiedzi lub dialogu.
- Zrozumieć polecenia nauczyciela.
Mówienie
Uczniowie potrafią:
- Odpowiedzieć na pytania w prostych sytuacjach życia codziennego.
- Prowadzić prostą rozmowę o sobie i swojej rodzinie.
- Poprosić o pomoc/powtórzenie.
- Poprawnie wymawiać poznane wyrazy.
- Zrozumieć tekst pisany typu ogłoszenie, krótkie instrukcje, prosty list, narracja lub dialog.
- Czytać w celu uzyskania określonej informacji (scanning).
- Czytać w celu uzyskania szczegółowych informacji.
- Czytać w celu uzyskania ogólnej informacji (skimming).
- Czytać samodzielnie z użyciem słownika dwujęzycznego.
- Wypełnić kwestionariusz osobowy.
- Zaadresować pocztówkę/kopertę.
- Napisać krótki list/pocztówkę o sobie i swojej rodzinie.
- Napisać krótką historyjkę, np. na podstawie ilustracji.
- Opisać przyjaciela, dzień lub ulubionego zwierzaka.
- Poprawnie przeliterować większość poznanych słów.
- Poprawnie używać podstawowych zasad interpunkcji.
- Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego
- Podstawowe informacje geopolityczne związane z Wielką Brytanią i Stanami
Zjednoczonymi
- Sławni obywatele Wlk. Brytanii i USA