REGULAMIN KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIGO Z ELEMENTAMI REALIOZNAWSTWA
„DEUTSCHFAN”
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
2017/2018
- 1. Organizator
- Za organizację Konkursu Deutschfan dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2017/2018 odpowiada V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama
Asnyka.
- Termin Konkursu
- Konkurs odbywa się 8 marca o godzinie 15.00 i trwa 45 minut.
- Cele Konkursu
- Promowanie wśród uczniów znajomości języka niemieckiego oraz chęci pogłębiania wiedzy związanej z krajami niemieckiego obszaru językowego.
- Doskonalenie umiejętności pozwalających podejmować samodzielnie pracę
z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i nośników informacji.
- Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji z innymi uczniami.
- Uczestnicy Konkursu
- Konkurs zorganizowany został dla uczniów szkół podstawowych miasta Szczecina oraz, za zgodą organizatora, innych szkół z województwa zachodniopomorskiego.
- Zgłaszanie uczniów do udziału w Konkursie
- Zgłoszenia szkoły do udziału w Konkursie można dokonać elektronicznie, faxem
914232802 lub listownie (załącznik nr 1) do 2 marca 2018 r. na adres: ZSO nr 1
- Ofiar Oświęcimia 14
71-503 Szczecin Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Po upływie powyższego terminu listy szkół zostają ostatecznie zamknięte, dalsze zgłoszenia nie będą przyjmowane.
- Do Konkursu szkoła zgłasza maksymalnie trzech uczniów.
- Lista szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie będzie dostępna na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka: lo5.szczecin.pl
- Osoba zgłaszająca jest zobowiązana do sprawdzenia, czy zgłoszona przez niego szkoła znajduje się w wykazie szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie do 5 marca 2018 r. Informacje o Konkursie oraz wyniki będą publikowane na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego ( www.lo5.szczecin.pl)
- Zakresy wiedzy i umiejętności
- Od uczestników Konkursu wymagana jest wiedza z zakresu treści zawartych w podstawie programowej dla klas VI -VII szkoły podstawowej z języka niemieckiego wraz z tematami odnoszącymi się do krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników zawiera (załącznik nr 2) do niniejszego Regulaminu.
- Laureaci i finaliści
- Uczestnicy Konkursu mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty.
- Laureaci otrzymują nagrody książkowe.
- Ogłoszenie wyników
- O wynikach Konkursu szkoły zostaną poinformowane do dnia 22 marca 2018 r.
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu
- Za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu w czasie dojazdu do miejsca przeprowadzania Konkursu, jego trwania, a także powrotu do szkoły odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń.
- Każdy uczestnik Konkursu zobowiązany jest do posiadania przy sobie ważnej legitymacji
ZAŁĄCZNIK NR 2
WYKAZ TREŚCI I UMIEJĘTNOŚCI DLA UCZNIÓW KL. IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO ZGODNIE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
Struktury gramatyczne
RODZAJNIK
- Użycie rodzajnika nieokreślonego, np. Das ist eine Lampe.
- Użycie rodzajnika określonego, np. Die Lampe ist klein.
- Użycie rzeczownika bez rodzajnika, np. Sie hat Hunger. Ich komme aus Polen.
RZECZOWNIK
- Odmiana rzeczownika z rodzajnikiem określonym i nieokreślonym w liczbie pojedynczej i mnogiej, w mianowniku, celowniku i bierniku, np. der Tisch,
dem Tisch, den Tisch; die Kinder, den Kindern, die Kinder; ein Vater, einem Vater, einen Vater
- Liczba mnoga rzeczowników, np. die Stühle, die Bücher, die Hotels
- Rzeczowniki złożone, np. das Badezimmer, das Wörterbuch
- Rzeczowniki określające zawód i wykonawcę czynności, np. die Lehrerin,
der Maler
- Rzeczowniki tworzone od bezokoliczników, np. das Tanzen, das Skifahren
- Odmiana imion własnych, np. Evas Katze, Patricks Heft
- Rzeczownik po określeniu miary i wagi, np. ein Kilo Äpfel, ein Liter Orangensaft
ZAIMEK
- Zaimki osobowe w mianowniku, celowniku i bierniku, np. ich, mir, mich
- Zaimek nieosobowy es
- Zaimki dzierżawcze oraz ich odmiana w mianowniku, celowniku i bierniku, np. mein, sein, unser, Ihr
- Zaimki wskazujące, np. dieser, diese, dieses
- Zaimki pytające, np. wie, wer, was, wann, welcher, was für ein, warum, wo, wohin, woher, wie viel
- Zaimki nieokreślone, np. alle, etwas, jeder, man
PRZYMIOTNIK
- Przymiotnik jako orzecznik, np. Das Fahrrad ist modern.
- Przymiotnik jako przydawka, np. Ich habe eine rote Mütze.
- Regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika, np. schnell – schneller – der/die/das schnellste, am schnellsten; gut – besser – der/die/das beste, am besten
- Przymiotniki utworzone od nazw krajów i części świata, np. deutsch, englisch
LICZEBNIK
- Liczebniki główne, np. zehn, einhundert
- Liczebniki porządkowe, np. der/die/das zehnte, der/die/das einhundertste
- Użycie liczebników w oznaczeniu miary i wagi, powierzchni i objętości, np. zwei
Kilometer, hundert Gramm
PRZYSŁÓWEK
- Regularne i nieregularne stopniowanie przysłówków, np. schön – schöner – am schönsten; gern – lieber – am liebsten
- Przysłówki czasu i miejsca, np. heute, gestern, dort, hier, oben, unten, rechts, links
PRZYIMEK
- Najczęściej stosowane przyimki z celownikiem, np. bei (bei meiner Tante), mit (mit seinem Bruder), aus (aus der Schule), zu (zum Arzt), von (von meinem Vater)
- Przyimki z biernikiem, np. für (für mich), ohne (ohne meine Schwester)
- Przyimki z celownikiem i biernikiem, np. in, unter, auf, an, über, vor, hinter (Das Buch liegt auf dem Tisch. Ich stelle den Stuhl an den Tisch.)
CZASOWNIK
- Formy czasowe: Präsens, Präteritum, Perfekt, np. Ich lerne Deutsch. Ich war gestern im Kino. Ich bin ins Kino gegangen. Ich habe viel gegessen.
- Czasowniki sein i haben w czasie Präsens i Präteritum.
- Czasowniki nieregularne ze zmianą samogłoski, np. helfen, lesen, schlafen
- Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, np. aufstehen, abfahren, erzählen
- Czasowniki zwrotne, np. sich waschen, sich freuen
- Czasowniki modalne w czasie Präsens oraz Präteritum: können, müssen, wollen, dürfen, sollen, mögen
- Formy imiesłowowe czasownika Partizip II, np. gemacht, gekommen, vorbereitet
- Tryb rozkazujący dla czasowników regularnych, nieregularnych, rozdzielnie złożonych, nierozdzielnie złożonych i zwrotnych, np. Gib mir das Buch! Setzt euch! Wiederholen Sie bitte! Steh bitte auf!
- Rekcja najczęściej używanych czasowników, np. warten auf, sprechen über, fahren mit, danken für
SKŁADNIA
- Zdania pojedyncze:
oznajmujące, np. Wir machen heute eine Klassenfahrt. pytające, np. Gehst du ins Konzert? Was macht ihr? rozkazujące, np. Komm zu mir!
- Szyk wyrazów:
prosty, np. Lena fährt am Samstag nach Berlin.
przestawny, np. Am Samstag fährt Lena nach Berlin.
Er sagt, dass seine Schwester krank ist.
- Przeczenia
Gehst du morgen nicht auf die Party?
Nein, ich gehe nicht auf die Party.
go odmiana w liczbie pojedynczej i mnogiej w mianowniku, celowniku
i bierniku oraz jego miejsce w zdaniu, np. Er hat keine Zeit. Das ist kein Buch.
- Zdania złożone współrzędnie ze spójnikami, np. aber, denn, oder, und, sondern, deshalb, trotzdem (Wir bleiben zu Hause, denn das Wetter ist heute schlecht.)
- Zdania podrzędnie złożone z najczęściej stosowanymi spójnikami, np. dass, weil, wenn, ob
Uwaga!
W tekstach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych mogą wystąpić środki gramatyczne spoza powyższej listy. Znajomość takich środków nie będzie jednak warunkowała poprawnego rozwiązania zadań konkursowych,
Zagadnienia leksykalne
- Ja i moje otoczenie – podawanie podstawowych danych o sobie i członkach rodziny;
- Mój dzień – rozkład dnia, formy spędzania wolnego czasu, hobby, podstawowe obowiązki, podawanie czasu i pytanie o godzinę;
- Moja szkoła – przedmioty szkolne, przybory szkolne ucznia; klasa szkolna i jej wyposażenie; plan lekcji;
- Mój dom / moje mieszkanie - nazwy domów, nazwy pokoi, wyposażenie;
- Żywienie - produkty żywnościowe, napoje, owoce, warzywa, nazwy posiłków;
- Człowiek - wygląd zewnętrzny, ubranie, podstawowe cechy charakteru, części ciała;
- Świat przyrody - nazwy roślin i zwierząt, krajobraz, elementy ochrony środowiska;
- Kalendarz - daty, dni tygodnia, miesiące, pory roku, dni szczególne (np. urodziny), święta;
- Pogoda – rodzaje zjawisk, przymiotniki określające jej stan;
- Praca – nazwy zawodów i wykonywane czynności;
- Sport – dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, miejsca, gdzie można uprawiać sport
- Zdrowie – samopoczucie, higiena codzienna, choroba i dolegliwości;
- Podróżowanie i turystyka – środki transportu, nazwy miejsc spędzania wakacji, sposoby spędzania wakacji
- Przysłowia
- podstawowe wiadomości geograficzne, społeczne i polityczne o krajach niemieckojęzycznych: Niemcy, Austria i Szwajcaria.
Umiejętności
- Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego: Uczeń:
znajduje określone szczegółowe informacje w tekście ciągłym, fabularyzowanym lub w dialogu;
uzupełnia tekst wypełniając luki;
potrafi udzielić odpowiedzi w zadaniach typu „prawda/fałsz”; potrafi udzielić odpowiedzi w pytaniach wyboru;
potrafi udzielić odpowiedzi pełnym zdaniem.
- Część leksykalno - gramatyczna: Uczeń:
formułuje pytania; udziela odpowiedzi;
uzupełnia zdania wypełniając luki;
układa wyrazy rozsypane w porządku, pod względem gramatycznym i stylistycznym; prawidłowo stosuje struktury leksykalno- gramatyczne;
umie połączyć zdania lub poszczególne wyrazy z pokazanymi na obrazku przedmiotami, osobami lub czynnościami.
- Produkcja testu:
Uczeń:
potrafi zredagować mail, w którym zamieści informacje (np. zaproszenie, przeprosiny, prośbę o podanie informacji);
potrafi napisać list, pocztówkę z wakacji, ogłoszenie, instrukcję; napisać dialog na temat życia codziennego; wykazuje się pełną znajomością ortografii.