REGULAMIN KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIGO Z ELEMENTAMI REALIOZNAWSTWA

 

DEUTSCHFAN”

 

DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

2017/2018

 

 

 

 

 

  • 1. Organizator

 

  1. Za organizację Konkursu Deutschfan dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2017/2018 odpowiada V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama

 

Asnyka.

 

  • Termin Konkursu
    1. Konkurs odbywa się 8 marca o godzinie 15.00 i trwa 45 minut.

 

  • Cele Konkursu

 

  1. Promowanie wśród uczniów znajomości języka niemieckiego oraz chęci pogłębiania wiedzy związanej z krajami niemieckiego obszaru językowego.

 

  1. Doskonalenie umiejętności         pozwalających         podejmować         samodzielnie         pracę

z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i nośników informacji.

  1. Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji z innymi uczniami.

 

  • Uczestnicy Konkursu

 

  1. Konkurs zorganizowany został dla uczniów szkół podstawowych miasta Szczecina oraz, za zgodą organizatora, innych szkół z województwa zachodniopomorskiego.

 

  • Zgłaszanie uczniów do udziału w Konkursie
    1. Zgłoszenia szkoły  do  udziału  w  Konkursie  można  dokonać  elektronicznie,  faxem

 

914232802 lub listownie (załącznik nr 1) do 2 marca 2018 r. na adres: ZSO nr 1

  1. Ofiar Oświęcimia 14

 

71-503 Szczecin Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Po upływie powyższego terminu listy szkół zostają ostatecznie zamknięte, dalsze zgłoszenia nie będą przyjmowane.

 

  1. Do Konkursu szkoła zgłasza maksymalnie trzech uczniów.

 

  1. Lista szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie będzie dostępna na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Asnyka: lo5.szczecin.pl

 

 

  1. Osoba zgłaszająca jest zobowiązana do sprawdzenia, czy zgłoszona przez niego szkoła znajduje się w wykazie szkół zgłoszonych do udziału w Konkursie do 5 marca 2018 r. Informacje o Konkursie oraz wyniki będą publikowane na stronie internetowej V Liceum Ogólnokształcącego ( www.lo5.szczecin.pl)

 

  • Zakresy wiedzy i umiejętności

 

  1. Od uczestników Konkursu wymagana jest wiedza z zakresu treści zawartych w podstawie programowej dla klas VI -VII szkoły podstawowej z języka niemieckiego wraz z tematami odnoszącymi się do krajów niemieckiego obszaru językowego.

 

  1. Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymaganych od uczestników zawiera (załącznik nr 2) do niniejszego Regulaminu.

 

  • Laureaci i finaliści
    1. Uczestnicy Konkursu mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty.
    2. Laureaci otrzymują nagrody książkowe.

 

  • Ogłoszenie wyników

 

  1. O wynikach Konkursu szkoły zostaną poinformowane do dnia 22 marca 2018 r.

 

  • Zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu

 

  1. Za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom Konkursu w czasie dojazdu do miejsca przeprowadzania Konkursu, jego trwania, a także powrotu do szkoły odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń.

 

  1. Każdy uczestnik Konkursu zobowiązany jest do posiadania przy sobie ważnej legitymacji


 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

 

WYKAZ TREŚCI I UMIEJĘTNOŚCI DLA UCZNIÓW KL. IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO ZGODNIE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ

 

 

Struktury gramatyczne

 

RODZAJNIK

 

  1. Użycie rodzajnika nieokreślonego, np. Das ist eine Lampe.

 

  1. Użycie rodzajnika określonego, np. Die Lampe ist klein.

 

  1. Użycie rzeczownika bez rodzajnika, np. Sie hat Hunger. Ich komme aus Polen.

 

RZECZOWNIK

 

  1. Odmiana rzeczownika z rodzajnikiem określonym i nieokreślonym w liczbie pojedynczej i mnogiej, w mianowniku, celowniku i bierniku, np. der Tisch,

 

dem Tisch, den Tisch; die Kinder, den Kindern, die Kinder; ein Vater, einem Vater, einen Vater

 

  1. Liczba mnoga rzeczowników, np. die Stühle, die Bücher, die Hotels

 

  1. Rzeczowniki złożone, np. das Badezimmer, das Wörterbuch

 

  1. Rzeczowniki określające zawód i wykonawcę czynności, np. die Lehrerin,

 

der Maler

 

  1. Rzeczowniki tworzone od bezokoliczników, np. das Tanzen, das Skifahren

 

  1. Odmiana imion własnych, np. Evas Katze, Patricks Heft

 

  1. Rzeczownik po określeniu miary i wagi, np. ein Kilo Äpfel, ein Liter Orangensaft

 

ZAIMEK

 

  1. Zaimki osobowe w mianowniku, celowniku i bierniku, np. ich, mir, mich

 

  1. Zaimek nieosobowy es

 

  1. Zaimki dzierżawcze oraz ich odmiana w mianowniku, celowniku i bierniku, np. mein, sein, unser, Ihr

 

  1. Zaimki wskazujące, np. dieser, diese, dieses

 

  1. Zaimki pytające, np. wie, wer, was, wann, welcher, was für ein, warum, wo, wohin, woher, wie viel

 

  1. Zaimki nieokreślone, np. alle, etwas, jeder, man

 

PRZYMIOTNIK

 

  1. Przymiotnik jako orzecznik, np. Das Fahrrad ist modern.

 

  1. Przymiotnik jako przydawka, np. Ich habe eine rote Mütze.

 

  1. Regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika, np. schnell – schneller – der/die/das schnellste, am schnellsten; gut – besser – der/die/das beste, am besten

 

  1. Przymiotniki utworzone od nazw krajów i części świata, np. deutsch, englisch

 

LICZEBNIK

 

 

  1. Liczebniki główne, np. zehn, einhundert

 

  1. Liczebniki porządkowe, np. der/die/das zehnte, der/die/das einhundertste

 

  1. Użycie liczebników w oznaczeniu miary i wagi, powierzchni i objętości, np. zwei

 

Kilometer, hundert Gramm

 

PRZYSŁÓWEK

 

  1. Regularne i nieregularne stopniowanie przysłówków, np. schön – schöner – am schönsten; gern – lieber – am liebsten

 

  1. Przysłówki czasu i miejsca, np. heute, gestern, dort, hier, oben, unten, rechts, links

 

PRZYIMEK

 

  1. Najczęściej stosowane przyimki z celownikiem, np. bei (bei meiner Tante), mit (mit seinem Bruder), aus (aus der Schule), zu (zum Arzt), von (von meinem Vater)
  2. Przyimki z biernikiem, np. für (für mich), ohne (ohne meine Schwester)

 

  1. Przyimki z celownikiem i biernikiem, np. in, unter, auf, an, über, vor, hinter (Das Buch liegt auf dem Tisch. Ich stelle den Stuhl an den Tisch.)

 

CZASOWNIK

 

  1. Formy czasowe: Präsens, Präteritum, Perfekt, np. Ich lerne Deutsch. Ich war gestern im Kino. Ich bin ins Kino gegangen. Ich habe viel gegessen.

 

  1. Czasowniki sein i haben w czasie Präsens i Präteritum.

 

  1. Czasowniki nieregularne ze zmianą samogłoski, np. helfen, lesen, schlafen

 

  1. Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, np. aufstehen, abfahren, erzählen

 

  1. Czasowniki zwrotne, np. sich waschen, sich freuen

 

  1. Czasowniki modalne w czasie Präsens oraz Präteritum: können, müssen, wollen, dürfen, sollen, mögen

 

  1. Formy imiesłowowe czasownika Partizip II, np. gemacht, gekommen, vorbereitet

 

  1. Tryb rozkazujący dla czasowników regularnych, nieregularnych, rozdzielnie złożonych, nierozdzielnie złożonych i zwrotnych, np. Gib mir das Buch! Setzt euch! Wiederholen Sie bitte! Steh bitte auf!

 

  1. Rekcja najczęściej używanych czasowników, np. warten auf, sprechen über, fahren mit, danken für

 

SKŁADNIA

 

  1. Zdania pojedyncze:

 

oznajmujące, np. Wir machen heute eine Klassenfahrt. pytające, np. Gehst du ins Konzert? Was macht ihr? rozkazujące, np. Komm zu mir!

 

  1. Szyk wyrazów:

 

prosty, np. Lena fährt am Samstag nach Berlin.

 

przestawny, np. Am Samstag fährt Lena nach Berlin.

 

Er sagt, dass seine Schwester krank ist.

 

  1. Przeczenia

 

Gehst du morgen nicht auf die Party?

 

Nein, ich gehe nicht auf die Party.

 

go odmiana w liczbie pojedynczej i mnogiej w mianowniku, celowniku

 

 

i bierniku oraz jego miejsce w zdaniu, np. Er hat keine Zeit. Das ist kein Buch.

 

  1. Zdania złożone współrzędnie ze spójnikami, np. aber, denn, oder, und, sondern, deshalb, trotzdem (Wir bleiben zu Hause, denn das Wetter ist heute schlecht.)

 

  1. Zdania podrzędnie złożone z najczęściej stosowanymi spójnikami, np. dass, weil, wenn, ob

 

Uwaga!

 

W tekstach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych mogą wystąpić środki gramatyczne spoza powyższej listy. Znajomość takich środków nie będzie jednak warunkowała poprawnego rozwiązania zadań konkursowych,

 

 

Zagadnienia leksykalne

 

  • Ja i moje otoczenie – podawanie podstawowych danych o sobie i członkach rodziny;

 

  • Mój dzień – rozkład dnia, formy spędzania wolnego czasu, hobby, podstawowe obowiązki, podawanie czasu i pytanie o godzinę;

 

  • Moja szkoła – przedmioty szkolne, przybory szkolne ucznia; klasa szkolna i jej wyposażenie; plan lekcji;
  • Mój dom / moje mieszkanie - nazwy domów, nazwy pokoi, wyposażenie;

 

  • Żywienie - produkty żywnościowe, napoje, owoce, warzywa, nazwy posiłków;

 

  • Człowiek - wygląd zewnętrzny, ubranie, podstawowe cechy charakteru, części ciała;

 

  • Świat przyrody - nazwy roślin i zwierząt, krajobraz, elementy ochrony środowiska;

 

  • Kalendarz - daty, dni tygodnia, miesiące, pory roku, dni szczególne (np. urodziny), święta;

 

  • Pogoda – rodzaje zjawisk, przymiotniki określające jej stan;

 

  • Praca – nazwy zawodów i wykonywane czynności;

 

  • Sport – dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, miejsca, gdzie można uprawiać sport

 

  • Zdrowie – samopoczucie, higiena codzienna, choroba i dolegliwości;

 

  • Podróżowanie i turystyka – środki transportu, nazwy miejsc spędzania wakacji, sposoby spędzania wakacji

 

  • Przysłowia

 

  • podstawowe wiadomości geograficzne, społeczne i polityczne o krajach niemieckojęzycznych: Niemcy, Austria i Szwajcaria.

 

 

 

Umiejętności

 

  1. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego: Uczeń:

 

znajduje określone szczegółowe informacje w tekście ciągłym, fabularyzowanym lub w dialogu;

 

uzupełnia tekst wypełniając luki;

 

potrafi udzielić odpowiedzi w zadaniach typu „prawda/fałsz”; potrafi udzielić odpowiedzi w pytaniach wyboru;

potrafi udzielić odpowiedzi pełnym zdaniem.

 

 

 

  1. Część leksykalno - gramatyczna: Uczeń:

 

formułuje pytania; udziela odpowiedzi;

uzupełnia zdania wypełniając luki;

 

układa wyrazy rozsypane w porządku, pod względem gramatycznym i stylistycznym; prawidłowo stosuje struktury leksykalno- gramatyczne;

 

umie połączyć zdania lub poszczególne wyrazy z pokazanymi na obrazku przedmiotami, osobami lub czynnościami.

 

  1. Produkcja testu:

Uczeń:

 

potrafi zredagować mail, w którym zamieści informacje (np. zaproszenie, przeprosiny, prośbę o podanie informacji);

 

potrafi napisać list, pocztówkę z wakacji, ogłoszenie, instrukcję; napisać dialog na temat życia codziennego; wykazuje się pełną znajomością ortografii.