Bardzo serdecznie zapraszamy wszystkich Państwa do odwiedzin w naszej szkole.

 

 

 

KRYTERIA USTAWOWE BRANE POD UWAGĘ W POSTĘPOWANIU REKRUTACYJNYM  DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017

 

Kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów, a także liczba punktów możliwych do uzyskania za poszczególne kryteria

 

I. Kryteria ustawowe

1. Do publicznego przedszkola i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przyjmuje się  kandydatów zamieszkałych na obszarze  gminy Szczecin.

2. W przypadku większej liczby kandydatów (zamieszkujących gminę Szczecin) niż wolnych miejsc, w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnegosą brane pod uwagę łącznie następujące kryteria,

1)       wielodzietność rodziny kandydata*,

2)       niepełnosprawność kandydata,

3)       niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,

4)       niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,

5)       niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,

6)       samotne wychowywanie kandydata w rodzinie**,

7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.

Za każde z wyżej wymienionych kryteriów można uzyskać po 40 punktów.

 

3. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów, odpowiednio:

1) oświadczenie o zamieszkiwaniu dziecka wraz z rodzicami w Gminie Miasto Szczecin,

2) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,

3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

4) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem

5) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

 

4. Dokumenty  3) - 5) są składane (do wyboru) w:

1) oryginale,

2) notarialnie poświadczonej kopii,

3) urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76 a § 1 KPA odpisu lub wyciągu z dokumentu,

4) kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata

 

PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA

(program pilotażowy trwać będzie od 14.09.2015 r. do 31.08.2016 r.)

 

w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej Nr 63

z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie

 

W celu ujednolicenia ocen zachowania oraz zwiększenia ich obiektywizmu wprowadzono w naszej szkole punktowy system oceniania zachowania uczniów. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tabela 2 i 3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tabela 1). Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej. Liczbę punktów może powiększać lub pomniejszać przez konkretne zachowania. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w zeszycie klasowym i dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.

 

Ocenę punktową przelicza się na stopnie według skali:

 

TABELA 1

 

ZACHOWANIE

PUNKTY

wzorowe

200 i więcej

bardzo dobre

151-199

dobre

100-150

poprawne

51-99

nieodpowiednie

21-50

naganne

20 i mniej


Zasady ustalania ocen zachowania:

 

1.     Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz ich rodziców z Punktowym Systemem Oceniania Zachowania. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

2.     Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.

3.     Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna. W kwestiach spornych ocenę zachowania można poddać dyskusji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

4.     W klasach IV-VI uczeń otrzymuje ocenę zachowania według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

5.     Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

6.     Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.

7.     Przy ustalaniu ocen zachowania uczniów niepełnosprawnych należy uwzględnić zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP.

8.     Każdy uczeń na początku semestru otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej.

9.     Za pozytywne działania ucznia punkty są dodawane, a za nieodpowiednie zachowanie-odejmowane.

10.O przewidywanej ocenie zachowania uczniowie i rodzice są informowani na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

11.Punktowy System Oceniania Zachowania podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego. Zebrane informacje i uwagi posłużą ewentualnym zmianom.

 

TABELA 2

Waga pozytywnych zachowań

Lp.

Pożądane zachowania ucznia

Punkty

Kto wstawia

P1

Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników).

5-10

opiekun konkursu

P2

Udział w międzyszkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników).

10-15

opiekun konkursu

P3

Laureat w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (poza szkołą).

20

opiekun konkursu

P4

Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU.

10 (raz w semestrze)

opiekun SU

P5

Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. gospodarz, skarbnik.

5 (raz w semestrze)

wychowawca

P6

Praca na rzecz klasy lub szkoły, np. przygotowanie gazetki, prace porządkowe, pomoc w bibliotece.

5

każdy nauczyciel

P7

Udział w uroczystościach szkolnych, np. rola w przedstawieniu.

10

opiekun

P8

Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej (w zależności od stopnia zaangażowania).

5-10

organizator imprezy

P9

Praca na rzecz akcji charytatywnych, zbiórek, akcji pomocy.

5-10

opiekun akcji

P10

Aktywny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę.

10 (raz w semestrze)

prowadzący zajęcia

P11

Wzajemna pomoc koleżeńska.

5

każdy nauczyciel

P12

Brak godzin nieusprawiedliwionych.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P13

Punktualność (dopuszczalne 1 spóźnienie).

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P14

Wyjątkowa kultura osobista-dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom.

15 (raz w semestrze)

wychowawca

P15

Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach.

5 (raz w semestrze)

każdy nauczyciel przedmiotu

P16

Dbałość o swój estetyczny wygląd i przestrzeganie zasad higieny osobistej.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P17

Premia za całkowity brak punktacji ujemnej.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

 

TABELA 3

Waga negatywnych zachowań

 

Lp.

Niepożądane zachowania ucznia

Punkty

Kto wstawia

N1

Częste spóźnienia na lekcje z własnej winy.

5

każdy nauczyciel

N2

Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji (ucieczka).

10

każdy nauczyciel

N3

Brak obuwia zmiennego.

5

wychowawca

N4

Brak stroju szkolnego (mundurek).

5

wychowawca

N5

Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej).

10

każdy nauczyciel

N6

Niewykonanie poleceń nauczyciela.

10

każdy nauczyciel

N7

Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby.

20

każdy nauczyciel

N8

Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły.

10

wychowawca

N9

Zakłócanie spokoju na korytarzu w czasie lekcji.

5

każdy nauczyciel

N10

Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli oraz pracowników szkoły.

20

każdy nauczyciel

N11

Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne wobec innych uczniów (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty).

15

każdy nauczyciel

N12

Bójki uczniowskie.

25

każdy nauczyciel

N13

Kradzież, wyłudzanie pieniędzy, oszustwo, podrabianie dokumentów, podpisów.

30

wychowawca

N14

Nieodpowiednie zachowanie podczas imprez, uroczystości szkolnych, wyjść i wycieczek.

10

opiekun wycieczki/wychowawca

N15

Niestosowny, wyzywający wygląd niezgodny z zapisem w Statucie Szkoły (makijaż, biżuteria, farbowane włosy, noszenie czapki w pomieszczeniu, odzieży wierzchniej itp.).

10

wychowawca

N16

Brak stroju galowego.

10

wychowawca

N17

Zachowania zagrażające zdrowiu własnemu i innych (popychanie, podstawianie nogi, rzucanie plecakami, workami, bieganie po korytarzach, skakanie ze schodów, murków, bieganie do toalet, otwieranie okien itp.).

10

każdy nauczyciel

N18

Zaśmiecanie otoczenia.

5

każdy nauczyciel

N19

Stosowanie używek (alkohol, papierosy, narkotyki) również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły.

30

wychowawca

N20

Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji.

20

wychowawca

N21

Używanie telefonów komórkowych, tabletów, MP3 itp .urządzeń bez zgody nauczyciela, z wyłączeniem czasu wolnego przed i po lekcjach  zgodnie z planem zajęć ucznia.

10

każdy nauczyciel

N22

Interwencja policji.

50

wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK

 

do  uchwały rady pedagogicznej

 

nr 1/2015/2016

 

z dnia 31 sierpnia 2015r.

 

 

 

W Statucie Szkoły wprowadza się następujące zmiany :

 

W §3 w ustępie 3 słowa „ 7 lat” zostają zastąpione słowami „6 lat”.

 

W §3 ust. 8 otrzymuje brzmienie :

          8.1. W przypadku przyjęcia z urzędu w okresie od rozpoczęcia do zakończenia   

                 zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III  ucznia zamieszkałego

                 w obwodzie szkoły, dyrektor szkoły po poinformowaniu rady oddziałowej 

                 dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad 25 uczniów.

 

          8.2. Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, którym mowa w ust. 8.1.,  

                 zwiększając liczbę uczniów w oddziale na wniosek rady oddziałowej oraz po

                 uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

 

          8.3. Liczba uczniów w oddziale klas I – III może być zwiększona nie więcej niż           

                 o 2 uczniów.

 

          8.4. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I – III  zostanie zwiększona zgodnie          

                 z ust. 8.2. i 8.3. w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera

                 nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,

                 w tym oddziale.

 

          8.5. Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z ust. 8.2. i 8.3, może

                 funkcjonować ze zwiększoną liczba uczniów w ciągu całego etapu 

                 edukacyjnego.

 

W §3 ustępy 8, 9 10, 11, 12 otrzymują numerację odpowiednio : 9, 10, 11, 12, 13.

 

§4.1. punkt 9 otrzymuje brzmienie :

            9) umożliwienie pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne, 

                niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym  

                zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz

                predyspozycjami

 

W §12.1 pkt. 13 otrzymuje brzmienie :

           13) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach i na zasadach 

                 określonych w § 31 i §32 Statutu Szkoły oraz odpowiada za realizację zaleceń

                  wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.

 

W §14.2. dodaje się pkt. 9 w brzmieniu :

           9) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym

                sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,

                w celu doskonalenia pracy szkoły .

 

W §25  ustęp1 otrzymuje brzmienie :

1.     Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są :

1)    obowiązkowe zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym

2)    zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia

3)    zajęcia dydaktyczno-wyrównwacze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej

4)    zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych

            Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w pkt.2-4 zajęcia 

            edukacyjne. Zajęcia te mogą być prowadzone z udziałem wolontariuszy.

 

§26 otrzymuje brzmienie :

1.     W szkole organizowane są zajęcia :

1)    obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego

2)    mogą być organizowane dodatkowe zajęcia edukacyjne :

a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny

    nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych

b) zajęcia dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz 

    program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu

    programów nauczania

3)    zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych

4)    zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

5)    zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów

2.     Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.

3.     Zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych lub godzin dyrektorskich.

4.     Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.

 

W §44 ustępy 6 i 7 zostają usunięte. Wprowadza się ustęp 6 w brzmieniu :

          6. Warunki korzystania ze sprzętu elektronicznego

             1) Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny   

                  sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców.

             2)  Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież

                   sprzętu. przynoszonego przez uczniów.

             3)  Dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych  

                  urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców,

                  którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt, po uprzednim ustaleniu

                  warunków korzystania z wychowawcą – opiekunem grupy.

             4)  Podczas  pobytu w szkole obowiązuje ograniczenie korzystania ze sprzętu

                  elektronicznego (telefony, tablety, smartfony, mp3 itp.) w obrębie godzin

                  edukacyjnych, terapeutycznych i dodatkowych danego dziecka. Podczas

                 zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania sprzętu

                 elektronicznego (wszystkie urządzenia muszą być wyłączone i schowane)–

                 z zastrzeżeniem punktu 6 i 7.                                                                                  

                  Korzystanie z telefonów komórkowych podczas zajęć edukacyjnych

                 dopuszcza się u dzieci, u których zdiagnozowano chorobę somatyczną,                    

                 w której procesie leczenia konieczny jest stały kontakt z rodzicem lub

                 opiekunem prawnym, co do dawki podawanego leku.

             5) Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu, odtwarzacza

                 MP czy aparatu fotograficznego jest możliwe jedynie za zgodą osoby

                  nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub

                 fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami

                 etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.

                 Powyższe nie dotyczy wydarzeń publicznych odbywających się w szkole,               

                 w tym uroczystości szkolnych.

             6) Możliwe jest korzystanie z telefonu komórkowego poza zajęciami  

                 edukacyjnymi (przed i po zajęciach lekcyjnych) z zastrzeżeniem pkt.5.

                 Możliwe jest korzystanie ze sprzętu elektronicznego w świetlicy szkolnej za

                 zgodą wychowawcy świetlicy. 

             7) Możliwe jest korzystanie podczas lekcji ze sprzętu elektronicznego, który jest

                   własnością szkoły.

             8)  Podczas przerw oraz w świetlicy i jadalni obowiązuje zakaz używania   

                  telefonów i innych urządzeń elektronicznych do celów innych niż tylko

                  wykonanie pilnego połączenia telefonicznego do rodzica lub opiekuna

                  prawnego, wynikającego z bieżącej potrzeby. Obowiązuje zakaz korzystania

                  z Internetu za pośrednictwem telefonu komórkowego.

              9) Uporczywe naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów

                  komórkowych na terenie szkoły powoduje zabranie urządzenia przez

                  nauczyciela na czas zajęć lekcyjnych, a następnie przekazanie go do

                 depozytu u dyrektora szkoły – aparat zostaje wyłączony w obecności ucznia

                  Przypadek ten zostaje odnotowany przez wychowawcę klasy w zeszycie

                 uwag.

10)    Po odbiór telefonu zgłaszają się rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.

       Zostają oni zapoznani z sytuacją i pouczeni o konsekwencjach
       (w tym konsekwencjach prawnych związanych z naruszeniem prywatności   

       uczniów lub pracowników szkoły).

 

W Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania wprowadza się następujące zmiany :

 

W §3 po zdaniu „Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego” dodaje  

          się zdanie : „Wprowadza się elementy oceniania kształtującego”.

 

W §4 dodaje się ust. 3 w brzmieniu :

           3. W celu udostępnienia oceniania bieżącego w szkole organizowane są

               konsultacje dla rodziców nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.

 

W §17.1. zdanie „Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu  

              zajęć dydaktyczno-wychowawczych.” zastępuje się zdaniem :

              „Zastrzeżenia te zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej             

               z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie

               później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych  

               zajęć dydaktyczno-wychowawczych”.

W §17 ustęp 9 otrzymuje brzmienie :

            9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu         

                w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie 

                wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego

                rodzicami.

 

W §18 ustęp 4 otrzymuje brzmienie :

            4. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego 

                orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na

                upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym postanawia rada

                pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie

                edukacyjno-terapeutycznym.

 

W §18 ustęp 7 otrzymuje brzmienie :

            7. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć

                ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada

                pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III,

                na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub

                na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

 

W §18 dodaje się ustęp 9 w brzmieniu :

            9. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu wychowawcy oddziału albo na

                wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada

                pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy

                programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju

                i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści

                nauczania przewidzianych w programie nauczania  dwóch klas.

 

W §20 ustęp 3 otrzymuje brzmienie :

            3. O ukończeniu szkoły przez  ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie

                kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe                

                w stopniu umiarkowanym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając

                ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

 

 

 

 

 

        Strategia działań
        wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych
wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem

          w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi        

          w Szczecinie

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia

  ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. nr 51 poz.458 oraz Dz. U. 2003r.nr 210 poz. 2041)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola

  oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 10 poz.96 )

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród

dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. Nr 26, poz. 226 ).

Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania

demoralizacji i przestępczości nieletnich.

Wstęp

Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem obejmuje wszelkie działania wychowawcze, profilaktyczne, edukację prozdrowotną i jest realizowana przez wszystkich pracowników szkoły. Podmiotem działań w ramach strategii są uczniowie.

W szkole podejmuje się szereg różnorodnych działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych w związku z uzależnieniami oraz innymi sytuacjami zagrożenia. Prowadzone działania dotyczą przede wszystkim profilaktyki.

 Składają się na nie działania:

- informacyjne

- edukacyjne

- rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów w tym, zajęcia pozalekcyjne, organizacja czasu  

  wolnego

- interwencyjne

STRATEGIA  DZIAŁAŃ

1. Edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.

W środowisku szkolnym prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia  i zdrowego stylu życia.

Działania w tym zakresie prowadzone są  w ramach realizacji:

- Programu Wychowawczego

- Programu Profilaktyki

- zajęć edukacyjnych: ( przedmioty zgodnie z podstawą programową), edukacji prozdrowotneji wychowania do życia w rodzinie

2. Metody i formy rozwijania działalności informacyjnej.

Działalność informacyjna obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców oraz pracowników pedagogicznych informacji na temat :

- środków uzależniających i zjawiska uzależnienia

- szkodliwości, konsekwencji zdrowotnych, osobistych i społecznych uzależnień

- dostępnych form pomocy osobom zagrożonym uzależnieniem i uzależnionym

- możliwości uzyskania pomocy w rozwiązywaniu problemów

- skutków prawnych związanych z naruszeniem obowiązujących przepisów dotyczących używania  substancji psychoaktywnych oraz popełniania czynów zagrożonych prawem (ze szczególnymuwzględnieniem Ustawy o zapobieganiu narkomanii).

- odpowiedzialności prawnej nieletnich

- nieprawidłowych zachowań świadczących o demoralizacji

- obowiązujących norm i zasad postępowania

Podstawowe metody i formy działań to:

pogadanki w ramach godzin wychowawczych, zajęcia prowadzone metodami aktywnymi, adaptacja ogólnodostępnych programów profilaktycznych, projekcja filmów edukacyjnych, konkursy, gazetki i inne prezentacje wizualne.

3. Zadania pracowników szkoły w zakresie pomocy dzieciom zagrożonym uzależnieniami i  niedostosowaniem społecznym.

I. Dyrektor szkoły :

1.      Realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.

  1. Monitoruje i odpowiada za realizację strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych   i interwencyjnych.
  2. Na bieżąco informowany jest przez wychowawców, nauczycieli i innych pracowników szkoły o podejmowanych przez nich działaniach wynikających z realizacji strategii.
  1. Podejmuje stosowne decyzje tak, aby każda interwencja była przeprowadzonaz zachowaniem wszelkich praw zarówno uczniów, jak i ich rodziców.

II. Nauczyciele i wychowawcy :

1. Realizują zadania zawarte w Programie Wychowawczym, Programie Profilaktyki orazw planach pracy wychowawcy .

2.Systematycznie prowadzą edukację prozdrowotną i zdrowego stylu życia wśród uczniów na godzinach do dyspozycji wychowawcy, na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań.

3.Realizują zagadnienia dotyczące zapobieganiu uzależnieniom w ramach przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają te zagadnienia oraz ścieżek: edukacji prozdrowotnej i wychowania do życia w rodzinie.

4. Uczestniczą w WDN oraz kursach, szkoleniach, konferencjach z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobów podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem.

5.Wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z uczniami i ich rodzicami informując o szkodliwości środków i substancji, których używanie łączy się z zagrożeniem bezpieczeństwa oraz może doprowadzić do uzależnienia.

6.Wychowawcy dokonują diagnozy sytuacji wychowawczej, przejawów zachowań ryzykownych uczniów swojej klasy, sytuacji życiowej rodzin dysfunkcyjnych.

7.Wychowawcy i nauczyciele współpracują z pedagogiem, psychologiem i szkolną pielęgniarką w zakresie realizowania zagadnień profilaktycznych, wychowawczych  i edukacji prozdrowotnej.

 

III. Pielęgniarka szkolna podczas pobytu na terenie szkoły:

1.Udziela pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie szkoły uczniowi, który wymaga takiej interwencji; określa stan, w jakim on się znajduje.

2.Wzywa pogotowie ratunkowe, jeśli wymaga tego stan zdrowia ucznia.

3. Powiadamia dyrektora szkoły o każdej interwencji w sytuacji, gdy stwierdzi, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub stał się ofiarą pobicia.

4. Współpracuje z pedagogiem i psychologiem w sytuacjach kryzysowych, wymagających udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejrzewa, że uczeń ma problemy zdrowotne..

 

IV.  Pracownicy obsługi szkoły:

        Uczestniczą w organizowanych w szkole szkoleniach z funkcjonariuszami policji na temat reagowania w sytuacjach kryzysowych mających miejsce na terenie szkoły (podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem środków odurzających, alkoholu, posiada substancję przypominającą narkotyk, dokonał czynu karalnego, stał się ofiarą przemocy).

        Informują dyrektora szkoły lub wychowawcę lub nauczyciela o każdej zaobserwowanej sytuacji kryzysowej, wymagającej interwencji pracownika szkoły.

        

4. Współpraca z rodzicami w zakresie działań wychowawczych, zapobiegawczych  i prozdrowotnych

Współpraca z rodzicami/opiekunami uczniów przyjmuje następujące formy:

- wymiany informacji dotyczących postaw uczniów w odniesieniu do uzależnień

- wspólne rozwiązywanie indywidualnych problemów, proponowanie rozwiązań,poradnictwo

- przekazywanie informacji dotyczących skutków prawnych związanych z naruszeniemprawa przez nieletnich - praca pedagogizacyjna z rodzicami dotycząca potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przebiegu rozwoju społecznego,dostępnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotkań z uczniami oraz ogólnych zebrańwszystkich rodziców)

- udostępnianie rodzicom materiałów edukacyjnych

5. Udział uczniów w zajęciach profilaktycznych oraz zajęciach umożliwiających alternatywne wobec zachowań ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych.

Systematyczne zajęcia profilaktyczne prowadzą:

- wychowawcy klas, w oparciu o plany działań wychowawczych, w ramach godzin do dyspozycji   

   wychowawcy klasy

- wychowawcy świetlicy w ramach zajęć świetlicowych

- nauczyciele przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają zagadnienia

  dotyczące zapobiegania uzależnieniom, w ramach zajęć edukacyjnych oraz WDŻ

- nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, ze szczególnym uwzględnieniem zajęćsportowych

- pedagog szkolny prowadząc zajęcia profilaktyczne i realizując programy profilaktyczne.

6. Dostosowanie treści i form zajęć profilaktycznych.

Wybór przekazywanych uczniom treści oraz stosowanych form pracy odbywa się zgodnie z ich wiekiem, możliwościami intelektualnymi oraz percepcyjnymi. Podejmowane działania uwzględniają potrzeby danej grupy wiekowej. Związane są ze stopniem zagrożenia uzależnieniem oraz występującymi aktualnie zachowaniami ryzykownymi. Oceny sytuacji w tym zakresie dokonuje wychowawca klasy  planując pracę wychowawczą i zapobiegawczą w danym roku szkolnym, uwzględniając informacje uzyskane od innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagog szkolny dokonując okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.

7. Edukacja rówieśnicza.

Uczniowie włączani są w działania edukacyjne dotyczące zagrożenia uzależnieniami w formie: przygotowywania gazetek tematycznych, udziału w konkursach, aktywnej wymiany poglądów w ramach zajęć profilaktycznych.

8. Sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia.

Pielęgniarka szkolna prowadzi działania profilaktyczne o charakterze informacyjnym, równieżw zakresie zagrożenia uzależnieniami. W przypadkach koniecznych udziela pomocy interwencyjnej związanej z określeniem stanu zdrowia ucznia. W razie potrzeby wzywa pogotowie ratunkowe, powiadamiając o tym fakcie dyrektora szkoły. W przypadku nieobecności pielęgniarki pogotowie wzywa dyrektor szkoły lub osoba upoważniona.

9. Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkół w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.

W  zakresie zapobiegania oraz interwencji wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem oraz niedostosowaniem społecznym Szkoła współpracuje z:

Policją, Strażą Miejską, służbami Pomocy Społecznej oraz poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, jak również innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci        i młodzieży. Wspólne działania obejmują : upowszechnianie informacji dotyczących zagrożenia uzależnieniami, interwencje w przypadkach koniecznych, współdziałanie w realizacji zadań należących do kompetencji tych instytucji, podejmowanie działań na rzecz indywidualnej pomocy uczniom i ich rodzinom.

10. Wspieranie uczniów zagrożonych uzależnieniem i demoralizacją

W ramach pomocy  psychologiczno – pedagogicznej uczniowie mają możliwość korzystaniaz pomocy wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego w rozwiązywaniu problemów osobistych i rodzinnych. Organizacja pracy szkoły zapewnia uczniom możliwość zaspokajania potrzeb psychicznych, społecznych, rozwój zainteresowań i umiejętności oraz przygotowanie do życia w integracji ze środowiskiem.

W tym celu prowadzone są :

- diagnozowanie problemu

- indywidualne rozmowy wyjaśniająco – ostrzegawcze

- rozmowy skierowanie na budowanie poczucia własnej wartości

- motywowanie do podejmowania różnorodnych form aktywności form aktywności i umiejętnościorganizowania czasu wolnego

- ścisła współpraca z rodzicami ( opiekunami ) w zakresie wymiany informacji, poradnictwa, podjętych wspólnie działań wychowawczych oraz udzielanie rodzicom wsparcia

- przekazywanie informacji dotyczących dostępnych form pomocy specjalistycznej

- nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi rodzinę.

11. Dokształcanie rady pedagogicznej .

W ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli systematycznie poruszane są zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień i niedostosowania społecznego. Spotkania szkoleniowe dotyczą min. problemów dzieci i młodzieży, profilaktyki uzależnień, podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem, dostępnych form pomocy dzieciom i rodzicom.

12. Systematyczna ocena efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych.

Członkowie Rady Pedagogicznej systematycznie dokonują oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych, szczególnie prowadząc ewaluację realizacji zadań Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki. Okresowo dokonuje się analizy sytuacji wychowawczej oraz występujących problemów i zagrożeń . Wyznaczane są kierunki dalszej pracy profilaktycznej oraz określane zagadnienia i zjawiska wymagające szczególnej uwagi. Nauczyciele i wychowawcy spotykają się celem rozwiązywania bieżących problemów związanych z nieprawidłowymi zachowaniami uczniów ; planują wspólnie indywidualne oddziaływania i kroki zaradcze.

13. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń.

Procedury te zawarte są w odrębnym dokumencie.