KRYTERIA USTAWOWE BRANE POD UWAGĘ W POSTĘPOWANIU REKRUTACYJNYM DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017
Kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów, a także liczba punktów możliwych do uzyskania za poszczególne kryteria
I. Kryteria ustawowe
1. Do publicznego przedszkola i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze gminy Szczecin.
2. W przypadku większej liczby kandydatów (zamieszkujących gminę Szczecin) niż wolnych miejsc, w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnegosą brane pod uwagę łącznie następujące kryteria,
1) wielodzietność rodziny kandydata*,
2) niepełnosprawność kandydata,
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie**,
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Za każde z wyżej wymienionych kryteriów można uzyskać po 40 punktów.
3. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów, odpowiednio:
1) oświadczenie o zamieszkiwaniu dziecka wraz z rodzicami w Gminie Miasto Szczecin,
2) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
4) prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem
5) dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
4. Dokumenty 3) - 5) są składane (do wyboru) w:
1) oryginale,
2) notarialnie poświadczonej kopii,
3) urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76 a § 1 KPA odpisu lub wyciągu z dokumentu,
4) kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata
PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
(program pilotażowy trwać będzie od 14.09.2015 r. do 31.08.2016 r.)
w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej Nr 63
z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie
W celu ujednolicenia ocen zachowania oraz zwiększenia ich obiektywizmu wprowadzono w naszej szkole punktowy system oceniania zachowania uczniów. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tabela 2 i 3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tabela 1). Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej. Liczbę punktów może powiększać lub pomniejszać przez konkretne zachowania. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w zeszycie klasowym i dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.
Ocenę punktową przelicza się na stopnie według skali:
TABELA 1
ZACHOWANIE |
PUNKTY |
wzorowe |
200 i więcej |
bardzo dobre |
151-199 |
dobre |
100-150 |
poprawne |
51-99 |
nieodpowiednie |
21-50 |
naganne |
20 i mniej |
Zasady ustalania ocen zachowania:
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz ich rodziców z Punktowym Systemem Oceniania Zachowania. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.
3. Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna. W kwestiach spornych ocenę zachowania można poddać dyskusji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
4. W klasach IV-VI uczeń otrzymuje ocenę zachowania według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6. Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
7. Przy ustalaniu ocen zachowania uczniów niepełnosprawnych należy uwzględnić zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP.
8. Każdy uczeń na początku semestru otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej.
9. Za pozytywne działania ucznia punkty są dodawane, a za nieodpowiednie zachowanie-odejmowane.
10.O przewidywanej ocenie zachowania uczniowie i rodzice są informowani na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
11.Punktowy System Oceniania Zachowania podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego. Zebrane informacje i uwagi posłużą ewentualnym zmianom.
TABELA 2
Waga pozytywnych zachowań
Lp. |
Pożądane zachowania ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
P1 |
Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników). |
5-10 |
opiekun konkursu |
P2 |
Udział w międzyszkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników). |
10-15 |
opiekun konkursu |
P3 |
Laureat w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (poza szkołą). |
20 |
opiekun konkursu |
P4 |
Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU. |
10 (raz w semestrze) |
opiekun SU |
P5 |
Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. gospodarz, skarbnik. |
5 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P6 |
Praca na rzecz klasy lub szkoły, np. przygotowanie gazetki, prace porządkowe, pomoc w bibliotece. |
5 |
każdy nauczyciel |
P7 |
Udział w uroczystościach szkolnych, np. rola w przedstawieniu. |
10 |
opiekun |
P8 |
Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej (w zależności od stopnia zaangażowania). |
5-10 |
organizator imprezy |
P9 |
Praca na rzecz akcji charytatywnych, zbiórek, akcji pomocy. |
5-10 |
opiekun akcji |
P10 |
Aktywny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę. |
10 (raz w semestrze) |
prowadzący zajęcia |
P11 |
Wzajemna pomoc koleżeńska. |
5 |
każdy nauczyciel |
P12 |
Brak godzin nieusprawiedliwionych. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P13 |
Punktualność (dopuszczalne 1 spóźnienie). |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P14 |
Wyjątkowa kultura osobista-dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom. |
15 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P15 |
Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach. |
5 (raz w semestrze) |
każdy nauczyciel przedmiotu |
P16 |
Dbałość o swój estetyczny wygląd i przestrzeganie zasad higieny osobistej. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
P17 |
Premia za całkowity brak punktacji ujemnej. |
10 (raz w semestrze) |
wychowawca |
TABELA 3
Waga negatywnych zachowań
Lp. |
Niepożądane zachowania ucznia |
Punkty |
Kto wstawia |
N1 |
Częste spóźnienia na lekcje z własnej winy. |
5 |
każdy nauczyciel |
N2 |
Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji (ucieczka). |
10 |
każdy nauczyciel |
N3 |
Brak obuwia zmiennego. |
5 |
wychowawca |
N4 |
Brak stroju szkolnego (mundurek). |
5 |
wychowawca |
N5 |
Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej). |
10 |
każdy nauczyciel |
N6 |
Niewykonanie poleceń nauczyciela. |
10 |
każdy nauczyciel |
N7 |
Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby. |
20 |
każdy nauczyciel |
N8 |
Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły. |
10 |
wychowawca |
N9 |
Zakłócanie spokoju na korytarzu w czasie lekcji. |
5 |
każdy nauczyciel |
N10 |
Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli oraz pracowników szkoły. |
20 |
każdy nauczyciel |
N11 |
Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne wobec innych uczniów (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty). |
15 |
każdy nauczyciel |
N12 |
Bójki uczniowskie. |
25 |
każdy nauczyciel |
N13 |
Kradzież, wyłudzanie pieniędzy, oszustwo, podrabianie dokumentów, podpisów. |
30 |
wychowawca |
N14 |
Nieodpowiednie zachowanie podczas imprez, uroczystości szkolnych, wyjść i wycieczek. |
10 |
opiekun wycieczki/wychowawca |
N15 |
Niestosowny, wyzywający wygląd niezgodny z zapisem w Statucie Szkoły (makijaż, biżuteria, farbowane włosy, noszenie czapki w pomieszczeniu, odzieży wierzchniej itp.). |
10 |
wychowawca |
N16 |
Brak stroju galowego. |
10 |
wychowawca |
N17 |
Zachowania zagrażające zdrowiu własnemu i innych (popychanie, podstawianie nogi, rzucanie plecakami, workami, bieganie po korytarzach, skakanie ze schodów, murków, bieganie do toalet, otwieranie okien itp.). |
10 |
każdy nauczyciel |
N18 |
Zaśmiecanie otoczenia. |
5 |
każdy nauczyciel |
N19 |
Stosowanie używek (alkohol, papierosy, narkotyki) również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły. |
30 |
wychowawca |
N20 |
Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji. |
20 |
wychowawca |
N21 |
Używanie telefonów komórkowych, tabletów, MP3 itp .urządzeń bez zgody nauczyciela, z wyłączeniem czasu wolnego przed i po lekcjach zgodnie z planem zajęć ucznia. |
10 |
każdy nauczyciel |
N22 |
Interwencja policji. |
50 |
wychowawca |
ZAŁĄCZNIK
do uchwały rady pedagogicznej
nr 1/2015/2016
z dnia 31 sierpnia 2015r.
W Statucie Szkoły wprowadza się następujące zmiany :
W §3 w ustępie 3 słowa „ 7 lat” zostają zastąpione słowami „6 lat”.
W §3 ust. 8 otrzymuje brzmienie :
8.1. W przypadku przyjęcia z urzędu w okresie od rozpoczęcia do zakończenia
zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III ucznia zamieszkałego
w obwodzie szkoły, dyrektor szkoły po poinformowaniu rady oddziałowej
dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad 25 uczniów.
8.2. Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, którym mowa w ust. 8.1.,
zwiększając liczbę uczniów w oddziale na wniosek rady oddziałowej oraz po
uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
8.3. Liczba uczniów w oddziale klas I – III może być zwiększona nie więcej niż
o 2 uczniów.
8.4. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I – III zostanie zwiększona zgodnie
z ust. 8.2. i 8.3. w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera
nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
w tym oddziale.
8.5. Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z ust. 8.2. i 8.3, może
funkcjonować ze zwiększoną liczba uczniów w ciągu całego etapu
edukacyjnego.
W §3 ustępy 8, 9 10, 11, 12 otrzymują numerację odpowiednio : 9, 10, 11, 12, 13.
§4.1. punkt 9 otrzymuje brzmienie :
9) umożliwienie pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne,
niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz
predyspozycjami
W §12.1 pkt. 13 otrzymuje brzmienie :
13) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach i na zasadach
określonych w § 31 i §32 Statutu Szkoły oraz odpowiada za realizację zaleceń
wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.
W §14.2. dodaje się pkt. 9 w brzmieniu :
9) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy szkoły .
W §25 ustęp1 otrzymuje brzmienie :
1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są :
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym
2) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia
3) zajęcia dydaktyczno-wyrównwacze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej
4) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych
Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w pkt.2-4 zajęcia
edukacyjne. Zajęcia te mogą być prowadzone z udziałem wolontariuszy.
§26 otrzymuje brzmienie :
1. W szkole organizowane są zajęcia :
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego
2) mogą być organizowane dodatkowe zajęcia edukacyjne :
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny
nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych
b) zajęcia dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz
program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu
programów nauczania
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych
4) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
5) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów
2. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.
3. Zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych lub godzin dyrektorskich.
4. Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.
W §44 ustępy 6 i 7 zostają usunięte. Wprowadza się ustęp 6 w brzmieniu :
6. Warunki korzystania ze sprzętu elektronicznego
1) Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny
sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców.
2) Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież
sprzętu. przynoszonego przez uczniów.
3) Dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych
urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców,
którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt, po uprzednim ustaleniu
warunków korzystania z wychowawcą – opiekunem grupy.
4) Podczas pobytu w szkole obowiązuje ograniczenie korzystania ze sprzętu
elektronicznego (telefony, tablety, smartfony, mp3 itp.) w obrębie godzin
edukacyjnych, terapeutycznych i dodatkowych danego dziecka. Podczas
zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania sprzętu
elektronicznego (wszystkie urządzenia muszą być wyłączone i schowane)–
z zastrzeżeniem punktu 6 i 7.
Korzystanie z telefonów komórkowych podczas zajęć edukacyjnych
dopuszcza się u dzieci, u których zdiagnozowano chorobę somatyczną,
w której procesie leczenia konieczny jest stały kontakt z rodzicem lub
opiekunem prawnym, co do dawki podawanego leku.
5) Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu, odtwarzacza
MP czy aparatu fotograficznego jest możliwe jedynie za zgodą osoby
nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub
fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami
etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.
Powyższe nie dotyczy wydarzeń publicznych odbywających się w szkole,
w tym uroczystości szkolnych.
6) Możliwe jest korzystanie z telefonu komórkowego poza zajęciami
edukacyjnymi (przed i po zajęciach lekcyjnych) z zastrzeżeniem pkt.5.
Możliwe jest korzystanie ze sprzętu elektronicznego w świetlicy szkolnej za
zgodą wychowawcy świetlicy.
7) Możliwe jest korzystanie podczas lekcji ze sprzętu elektronicznego, który jest
własnością szkoły.
8) Podczas przerw oraz w świetlicy i jadalni obowiązuje zakaz używania
telefonów i innych urządzeń elektronicznych do celów innych niż tylko
wykonanie pilnego połączenia telefonicznego do rodzica lub opiekuna
prawnego, wynikającego z bieżącej potrzeby. Obowiązuje zakaz korzystania
z Internetu za pośrednictwem telefonu komórkowego.
9) Uporczywe naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów
komórkowych na terenie szkoły powoduje zabranie urządzenia przez
nauczyciela na czas zajęć lekcyjnych, a następnie przekazanie go do
depozytu u dyrektora szkoły – aparat zostaje wyłączony w obecności ucznia
Przypadek ten zostaje odnotowany przez wychowawcę klasy w zeszycie
uwag.
10) Po odbiór telefonu zgłaszają się rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.
Zostają oni zapoznani z sytuacją i pouczeni o konsekwencjach
(w tym konsekwencjach prawnych związanych z naruszeniem prywatności
uczniów lub pracowników szkoły).
W Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania wprowadza się następujące zmiany :
W §3 po zdaniu „Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego” dodaje
się zdanie : „Wprowadza się elementy oceniania kształtującego”.
W §4 dodaje się ust. 3 w brzmieniu :
3. W celu udostępnienia oceniania bieżącego w szkole organizowane są
konsultacje dla rodziców nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.
W §17.1. zdanie „Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu
zajęć dydaktyczno-wychowawczych.” zastępuje się zdaniem :
„Zastrzeżenia te zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie
później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych
zajęć dydaktyczno-wychowawczych”.
W §17 ustęp 9 otrzymuje brzmienie :
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie
wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego
rodzicami.
W §18 ustęp 4 otrzymuje brzmienie :
4. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym postanawia rada
pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym.
W §18 ustęp 7 otrzymuje brzmienie :
7. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć
ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada
pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III,
na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub
na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
W §18 dodaje się ustęp 9 w brzmieniu :
9. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu wychowawcy oddziału albo na
wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada
pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy
programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju
i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści
nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
W §20 ustęp 3 otrzymuje brzmienie :
3. O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe
w stopniu umiarkowanym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając
ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Strategia działań
wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych
wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem
w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi
w Szczecinie
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. nr 51 poz.458 oraz Dz. U. 2003r.nr 210 poz. 2041)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 10 poz.96 )
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród
dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. Nr 26, poz. 226 ).
• Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania
demoralizacji i przestępczości nieletnich.
Wstęp
Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem obejmuje wszelkie działania wychowawcze, profilaktyczne, edukację prozdrowotną i jest realizowana przez wszystkich pracowników szkoły. Podmiotem działań w ramach strategii są uczniowie.
W szkole podejmuje się szereg różnorodnych działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych w związku z uzależnieniami oraz innymi sytuacjami zagrożenia. Prowadzone działania dotyczą przede wszystkim profilaktyki.
Składają się na nie działania:
- informacyjne
- edukacyjne
- rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów w tym, zajęcia pozalekcyjne, organizacja czasu
wolnego
- interwencyjne
STRATEGIA DZIAŁAŃ
1. Edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.
W środowisku szkolnym prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działania w tym zakresie prowadzone są w ramach realizacji:
- Programu Wychowawczego
- Programu Profilaktyki
- zajęć edukacyjnych: ( przedmioty zgodnie z podstawą programową), edukacji prozdrowotneji wychowania do życia w rodzinie
2. Metody i formy rozwijania działalności informacyjnej.
Działalność informacyjna obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców oraz pracowników pedagogicznych informacji na temat :
- środków uzależniających i zjawiska uzależnienia
- szkodliwości, konsekwencji zdrowotnych, osobistych i społecznych uzależnień
- dostępnych form pomocy osobom zagrożonym uzależnieniem i uzależnionym
- możliwości uzyskania pomocy w rozwiązywaniu problemów
- skutków prawnych związanych z naruszeniem obowiązujących przepisów dotyczących używania substancji psychoaktywnych oraz popełniania czynów zagrożonych prawem (ze szczególnymuwzględnieniem Ustawy o zapobieganiu narkomanii).
- odpowiedzialności prawnej nieletnich
- nieprawidłowych zachowań świadczących o demoralizacji
- obowiązujących norm i zasad postępowania
Podstawowe metody i formy działań to:
pogadanki w ramach godzin wychowawczych, zajęcia prowadzone metodami aktywnymi, adaptacja ogólnodostępnych programów profilaktycznych, projekcja filmów edukacyjnych, konkursy, gazetki i inne prezentacje wizualne.
3. Zadania pracowników szkoły w zakresie pomocy dzieciom zagrożonym uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym.
I. Dyrektor szkoły :
1. Realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
II. Nauczyciele i wychowawcy :
1. Realizują zadania zawarte w Programie Wychowawczym, Programie Profilaktyki orazw planach pracy wychowawcy .
2.Systematycznie prowadzą edukację prozdrowotną i zdrowego stylu życia wśród uczniów na godzinach do dyspozycji wychowawcy, na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań.
3.Realizują zagadnienia dotyczące zapobieganiu uzależnieniom w ramach przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają te zagadnienia oraz ścieżek: edukacji prozdrowotnej i wychowania do życia w rodzinie.
4. Uczestniczą w WDN oraz kursach, szkoleniach, konferencjach z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobów podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem.
5.Wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z uczniami i ich rodzicami informując o szkodliwości środków i substancji, których używanie łączy się z zagrożeniem bezpieczeństwa oraz może doprowadzić do uzależnienia.
6.Wychowawcy dokonują diagnozy sytuacji wychowawczej, przejawów zachowań ryzykownych uczniów swojej klasy, sytuacji życiowej rodzin dysfunkcyjnych.
7.Wychowawcy i nauczyciele współpracują z pedagogiem, psychologiem i szkolną pielęgniarką w zakresie realizowania zagadnień profilaktycznych, wychowawczych i edukacji prozdrowotnej.
III. Pielęgniarka szkolna podczas pobytu na terenie szkoły:
1.Udziela pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie szkoły uczniowi, który wymaga takiej interwencji; określa stan, w jakim on się znajduje.
2.Wzywa pogotowie ratunkowe, jeśli wymaga tego stan zdrowia ucznia.
3. Powiadamia dyrektora szkoły o każdej interwencji w sytuacji, gdy stwierdzi, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub stał się ofiarą pobicia.
4. Współpracuje z pedagogiem i psychologiem w sytuacjach kryzysowych, wymagających udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejrzewa, że uczeń ma problemy zdrowotne..
IV. Pracownicy obsługi szkoły:
Uczestniczą w organizowanych w szkole szkoleniach z funkcjonariuszami policji na temat reagowania w sytuacjach kryzysowych mających miejsce na terenie szkoły (podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem środków odurzających, alkoholu, posiada substancję przypominającą narkotyk, dokonał czynu karalnego, stał się ofiarą przemocy).
Informują dyrektora szkoły lub wychowawcę lub nauczyciela o każdej zaobserwowanej sytuacji kryzysowej, wymagającej interwencji pracownika szkoły.
4. Współpraca z rodzicami w zakresie działań wychowawczych, zapobiegawczych i prozdrowotnych
Współpraca z rodzicami/opiekunami uczniów przyjmuje następujące formy:
- wymiany informacji dotyczących postaw uczniów w odniesieniu do uzależnień
- wspólne rozwiązywanie indywidualnych problemów, proponowanie rozwiązań,poradnictwo
- przekazywanie informacji dotyczących skutków prawnych związanych z naruszeniemprawa przez nieletnich - praca pedagogizacyjna z rodzicami dotycząca potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przebiegu rozwoju społecznego,dostępnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotkań z uczniami oraz ogólnych zebrańwszystkich rodziców)
- udostępnianie rodzicom materiałów edukacyjnych
5. Udział uczniów w zajęciach profilaktycznych oraz zajęciach umożliwiających alternatywne wobec zachowań ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych.
Systematyczne zajęcia profilaktyczne prowadzą:
- wychowawcy klas, w oparciu o plany działań wychowawczych, w ramach godzin do dyspozycji
wychowawcy klasy
- wychowawcy świetlicy w ramach zajęć świetlicowych
- nauczyciele przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają zagadnienia
dotyczące zapobiegania uzależnieniom, w ramach zajęć edukacyjnych oraz WDŻ
- nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, ze szczególnym uwzględnieniem zajęćsportowych
- pedagog szkolny prowadząc zajęcia profilaktyczne i realizując programy profilaktyczne.
6. Dostosowanie treści i form zajęć profilaktycznych.
Wybór przekazywanych uczniom treści oraz stosowanych form pracy odbywa się zgodnie z ich wiekiem, możliwościami intelektualnymi oraz percepcyjnymi. Podejmowane działania uwzględniają potrzeby danej grupy wiekowej. Związane są ze stopniem zagrożenia uzależnieniem oraz występującymi aktualnie zachowaniami ryzykownymi. Oceny sytuacji w tym zakresie dokonuje wychowawca klasy planując pracę wychowawczą i zapobiegawczą w danym roku szkolnym, uwzględniając informacje uzyskane od innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagog szkolny dokonując okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
7. Edukacja rówieśnicza.
Uczniowie włączani są w działania edukacyjne dotyczące zagrożenia uzależnieniami w formie: przygotowywania gazetek tematycznych, udziału w konkursach, aktywnej wymiany poglądów w ramach zajęć profilaktycznych.
8. Sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia.
Pielęgniarka szkolna prowadzi działania profilaktyczne o charakterze informacyjnym, równieżw zakresie zagrożenia uzależnieniami. W przypadkach koniecznych udziela pomocy interwencyjnej związanej z określeniem stanu zdrowia ucznia. W razie potrzeby wzywa pogotowie ratunkowe, powiadamiając o tym fakcie dyrektora szkoły. W przypadku nieobecności pielęgniarki pogotowie wzywa dyrektor szkoły lub osoba upoważniona.
9. Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkół w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
W zakresie zapobiegania oraz interwencji wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem oraz niedostosowaniem społecznym Szkoła współpracuje z:
Policją, Strażą Miejską, służbami Pomocy Społecznej oraz poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, jak również innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. Wspólne działania obejmują : upowszechnianie informacji dotyczących zagrożenia uzależnieniami, interwencje w przypadkach koniecznych, współdziałanie w realizacji zadań należących do kompetencji tych instytucji, podejmowanie działań na rzecz indywidualnej pomocy uczniom i ich rodzinom.
10. Wspieranie uczniów zagrożonych uzależnieniem i demoralizacją
W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowie mają możliwość korzystaniaz pomocy wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego w rozwiązywaniu problemów osobistych i rodzinnych. Organizacja pracy szkoły zapewnia uczniom możliwość zaspokajania potrzeb psychicznych, społecznych, rozwój zainteresowań i umiejętności oraz przygotowanie do życia w integracji ze środowiskiem.
W tym celu prowadzone są :
- diagnozowanie problemu
- indywidualne rozmowy wyjaśniająco – ostrzegawcze
- rozmowy skierowanie na budowanie poczucia własnej wartości
- motywowanie do podejmowania różnorodnych form aktywności form aktywności i umiejętnościorganizowania czasu wolnego
- ścisła współpraca z rodzicami ( opiekunami ) w zakresie wymiany informacji, poradnictwa, podjętych wspólnie działań wychowawczych oraz udzielanie rodzicom wsparcia
- przekazywanie informacji dotyczących dostępnych form pomocy specjalistycznej
- nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi rodzinę.
11. Dokształcanie rady pedagogicznej .
W ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli systematycznie poruszane są zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień i niedostosowania społecznego. Spotkania szkoleniowe dotyczą min. problemów dzieci i młodzieży, profilaktyki uzależnień, podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem, dostępnych form pomocy dzieciom i rodzicom.
12. Systematyczna ocena efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych.
Członkowie Rady Pedagogicznej systematycznie dokonują oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych, szczególnie prowadząc ewaluację realizacji zadań Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki. Okresowo dokonuje się analizy sytuacji wychowawczej oraz występujących problemów i zagrożeń . Wyznaczane są kierunki dalszej pracy profilaktycznej oraz określane zagadnienia i zjawiska wymagające szczególnej uwagi. Nauczyciele i wychowawcy spotykają się celem rozwiązywania bieżących problemów związanych z nieprawidłowymi zachowaniami uczniów ; planują wspólnie indywidualne oddziaływania i kroki zaradcze.
13. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń.
Procedury te zawarte są w odrębnym dokumencie.