Procedura postępowania w sytuacji zagrożenia
Życia i zdrowia na podstawie poradnika dla mieszkańców
miasta Szczecin dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 63
z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie
Pamiętaj nr 112 jest to europejski numer alarmowy
Bądź czujny w domu:
· Zwracaj uwagę na podejrzany bagaż, pakunki, samochody i ludzi zachowujących się dziwnie, nietypowo.
· Zorientuj się, czy ktoś chroni budynek w którym mieszkasz lub gdzie w najbliższym otoczeniu znajduje się firma ochroniarska, może będziesz potrzebował ich pomocy.
· Kiedy zauważysz, że w twojej okolicy zamieszkał ktoś budzący podejrzenia, podziel się tą uwagą z dzielnicowym, staraj się być obiektywnym i przekazuj tylko fakty.
· Skompletuj zestaw niezbędnych rzeczy, które pomogą Ci przetrwać w razie niebezpieczeństwa : woda (około 3 litrów na osobę), apteczka, gaśnica, ubrania, pościel, podstawowe narzędzia, latarka, radio, baterie .
· Stwórz plan ewakuacji swojej rodziny obejmujący co najmniej dwa miejsca spotkania poza domem w razie niebezpieczeństwa. Jedno niedaleko domu na wypadek nagłego zdarzenia, drugie poza najbliższym sąsiedztwem, na wypadek gdybyś nie mógł wrócić do domu.
· Znajdź punkt kontaktowy poza miejscowością dla rodziny, na wypadek gdybyście się rozdzielili w razie niebezpieczeństwa.
ZAWIADOM POLICJĘ JEŻELI:
Ktoś podejrzany zagląda do samochodów, albo obserwuje Twoja okolicę.
W sąsiedztwie systematycznie pojawiają się obce podejrzane samochody.
Ktoś majstruje /oprócz pracowników tych firm/ przy instalacjach elektrycznych,gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.
Wyczujesz dziwne zapachy wokół budynku.
Zauważysz obce osoby chodzące od drzwi do drzwi, które niczym się nie legitymują,na przedstawiają się za różnych pracowników np. z gazowni, doradcy prawni, za nieznanych kuzynów itp.
Ktoś umieszcza większe podejrzane pakunki w ulicznych koszach na śmieci.
Jakiś człowiek długo i podejrzanie grzebie wśród żywności na półkach- terroryści mogą zatruwać produkty żywnościowe / obserwuj dokładnie co robi/
W WYPADKU POŻARU ZACHOWAJ ZIMNĄ KREW:
- pochyl się nisko/ gdyż u góry jest najwięcej trującego dymu/przykryj nos i usta
mokrym materiałem i opuść budynek jak najszybciej.
- kiedy otwierasz drzwi to sprawdź w najniższej i środkowej części czy są gorące, jeżeli
tak to szukaj innej drogi wyjścia, jeżeli nie to lekko otwórz i wysuń się na korytarz.
PAMIĘTAJ DYM ZBIERA SIĘ NAJPIERW POD SUFITEM, POZOSTAŃ WIĘC
PONIŻEJ, NAJLEPIEJ POŁOŻYĆ SIĘ NA PODŁODZE I SZUKAĆ WYJŚCIA.
Po wyjściu powiadom służby ratownicze o osobach lub sąsiadach znajdujących się
jeszcze w domu.
JEŻELI WPADNIESZ W RUMOWISKO LUB INNĄ PRZESZKODĘ TO:
- Użyj latarki / jeżeli masz/
- pozostań na miejscu, by nie powodować wbijania się kurzu, przykryj nos chusteczką
lub ubraniem
- uderzaj w rury lub ściany albo inne przedmioty by ratownicy Cię mogli usłyszeć.
- krzycz tylko w ostateczności, gdy nie będzie kurzu, piasku lub gruzu /co powoduje
wdychanie niepożądanych odpadów/
W RAZIE SKAŻENIA TERENU I OGŁOSZENIA ALARMU O SKAŻENIACH POSTĘPUJ
ZGODNIE
Z ZASADAMI PODAWANYMI W KOMUNIKATACH RADIOWYCH I TELEWIZYJNYCH.
Jeżeli Jesteś w mieszkaniu – uszczelnij okna pomieszczenia w którym się znajdujesz,
mokrą tkaniną..
Przygotuj wilgotne tampony na usta i nos do ochrony dróg oddechowych/ najlepiej
nawilżyć je roztworem sody oczyszczonej/ zawsze należy ją mieć w domu/ nie opuszczaj
mieszkania do przybycia służb ratowniczych
> Plan działania rodziny na czas klęski żywiołowej
Rodziny zamieszkałe w rejonach zagrożeń np. powodzią, zagrożeniem z toksycznymi środkami, itp. powinny opracować rodzinne plany na wypadek ewentualnego zagrożenia.
Każda rodzina powinna mieć przygotowane podstawowe wyposażenie na czas klęsk żywiołowych.
Może być tak, że w domu trzeba będzie przebywać przez kilka dni i konieczne jest przetrwanie tego trudnego okresu.
Najlepiej zgromadzić żywność w puszkach : soki, mleko, zupy, przyprawy, sól, cukier, witaminy, suchary, kawa, herbata, warzywa, owoce, mięso.
Wodę należy zgromadzić najlepiej w plastikowych pojemnikach w ilości 4-5 litrów na osobę na okres 3 – 5 dni /wliczając w to podstawowe zasady higieny/.
Każdy powinien mieć chociaż 1 zmianę bielizny ciepłej i letniej, butów, a dodatkowo coś
przeciwdeszczowego, koc lub śpiwór.
Potrzebna będzie apteczka, w tym środki przeciwbólowe, przeczyszczające, zapas leków na
Choroby przewlekłe rodziny.
Baterie, latarki, przybory do pisania, gwizdek, przybory do higieny, pojemniki, przybory do
szycia…
To wszystko powinno być spakowane i gotowe do zabrania w razie niebezpieczeństwa.
Zwierzęta
Bezpieczeństwo zwierząt zależy tylko od Ciebie. Zwierzęta muszą mieć wodę i pożywienie
Zabezpieczenie domu:
Przenieść na wyższe piętra lub na strych przedmioty wartościowe, stworzyć sytuację pomocy
sąsiedzkiej. Ubezpieczyć mieszkanie/dom/ w firmie ubezpieczeniowej.
> POWÓDŹ
Przygotuj się do powodzi, zanim Cię zaskoczy!
Alarm ogłasza się, gdy poziom wody zbliża się do stanu alarmowego 580cm, można
sprawdzić na wodomierzu przy Moście Długim lub Urzędzie Miasta –
tel. 91-42 45 115 w godz.7,30 – 15,30/wtorek , piątek/ 9,00 -17,00 pon.
a w godzinach popołudniowych i porze nocnej lub
w dni wolne od pracy tel. 9656 w Straży Miejskiej.
GDY ZAGROŻENIE STANIE SIĘ REALNE ZAOPATRZ SIĘ W SPRZĘT :
Latarki, radio na baterie, świece, lampy naftowe, zapałki, zapalniczki. Upewnij się czy wszyscy członkowie rodziny znają adresy i telefony osób kontaktowych.
Zapoznaj rodzinę jak zabezpiecza się mieszkanie, dom obejście.
Miej włączone radio bateryjne na częstotliwość 92,00 MHz. /Radio Szczecin/ lub TVP-3 -
Regionalna. Bądź przygotowany na ewakuację z rodziną. Pamiętaj o zwierzętach. Wszystkie
rzeczy schowaj lub przywiąż do czegoś, aby nie popłynęły. Odłącz urządzenia elektryczne, wyłącz sieć gazową i wodociągową.
Przygotuj zapasowe pojemniki z woda. Sprawdź prawidłowość zamknięcia okien, drzwi i
zabezpiecz je workami piaskiem. Uporządkuj teren wokół budynku i trwale przywiąż meble
ogrodowe, taczki, drabiny itp., aby nie porwała woda. Uszczelnij workami z piaskiem
wszystkie wejścia, ogrodzenia. Jeżeli zostaniesz wytypowany / w czasie powodzi do
napełniania worków z piaskiem –
pomagaj. ZAPAMIĘTAJ USTALONE ZASADY SYGNALIZACJI W CZASIE POWODZI.
Kolor -biały – potrzeba ewakuacji
Kolor – czerwony potrzeba żywności i wody pitnej
Kolor – niebieski - potrzeba pomocy medycznej
Po powodzi; wyrzuć wszystkie rzeczy, sprzęt, które uległy zniszczeniu, aby nie
rozwijały się pleśnie.
WICHURY: Nasłuchuj w radio informacji o wichurze. Nie zatrzymuj się pod trakcjami
elektrycznymi, drzewami i innymi wysokimi urządzeniami.
Jeżeli przebywasz w domu; pozostań w budynku, z dala od okien, oszklonych sufitów i
drzwi.
Unikaj używania otwartych źródeł ognia/kuchenka gazowa , świece itp./
Jeżeli służby ratownicze zalecą ewakuację należy; Wyruszyć tak szybko jak to możliwe,
zabezpieczyć dom przez wyłączenie urządzeń elektrycznych, głównych zaworów wody i gazu.
Zabrać wcześniej przygotowane wyposażenie, zawiadomić kogoś poza zasięgiem wichury
dokąd się ewakuujecie.
PO POWROCIE DO DOMU : Unikać leżących i zwisających przewodów,/zgłosić takie
przypadki policji lub straży. Ostrożnie wchodzić do mieszkania, otworzyć okna w celu
przewietrzenia i osuszenia pomieszczeń. Należy sprawdzić zamrożoną żywność czy nadaje się
do spożycia, wykonać
zdjęcia zniszczeń w celu ubiegania się o odszkodowanie.
Sprawdź czy nie ulatnia się gaz, jeżeli tak to otwórz okno i natychmiast wyjdź i zadzwoń do gazowni.
Ważne telefony:
pogotowie ciepłownicze; 993
gazowe- 992,
energetyczne -991,
wodno-kanalizacyjne 994,
policja- 997,
straż - 998
pogotowie ratunkowe- 999,
Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego 91/5245-110.
Zakres współpracy między SP nr 63 w Szczecinie a Grundschule „Johann Heinrich Pestalozzi” w Prenzlau
1. Wychowanie morskie :
- rejsy statkami po Odrze
- poznanie historii Szczecina
- wspólne spotkania
- realizowanie projektów
- biwaki
- sejmiki morskie
- uczestnictwo w morskich uroczystościach W Szczecinie i szkole /Dni Morza, zawody sportowe, ślubowanie klas I/.
2. Klasy integracyjne :
- zapoznanie ze specyfika pracy nauczycieli z dziećmi niepełnosprawnymi
- integracja między dziećmi.
3. Promocja zdrowia :
- wspólne organizowanie imprez „Zdrowo żyć”
- konkursów
- warsztatów
- pokazów
- wycieczek
4. Turystyka :
- zwiedzanie ciekawych zakątków Szczecina i okolic
- rajdy
Zakres zadań psychologa szkolnego
l) Prowadzenie badań diagnostycznych i analiza dokumentacji niezbędna do ustalenia grup terapeutycznych spośród dzieci uczęszczających do klas integracyjnych.
2) Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwoju potencjalnych możliwości ucznia.
3) Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu określenia form pomocy psychologicznej.
4) Podejmowanie działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
5) Wspieranie rodziców, wychowawców i nauczycieli w działaniach prowadzących do wszechstronnego rozwoju uczniów.
6) Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
7) Zapobieganie zaburzeniom zachowania, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych.
8) Włączanie się do prac działań wynikających z programu wychowawczego szkoły programu profilaktyki.
Od roku szkolnego 2011/2012 prowadzenie badań diagnostycznych pięciolatków i sześciolatków z gr. „0”.
Godziny pracy psychologa szkolnego
Poniedziałek - 8,00 – 13,30
Wtorek - 8,00 – 14,15
Środa - 8,00 – 13,40
Czwartek - 10,30 – 15,20
Piątek - 8,00 – 13,30
Zadania logopedy
- kształtowanie właściwej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń fonetycznych, wyrazowych i gramatycznych
- usprawnianie układu oddechowego i aparatu mowy
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych
- korekta wad wymowy
- doskonalenie mowy już ukształtowanej
- w pokonywaniu niepowodzeń w nauce i innych trudności powstałych na skutek zaburzeń mowy
- ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej
- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy
GODZINY PRACY LOGOPEDY SZKOLNEGO
PONIEDZIAŁEK 9:30- 15:00
WTOREK 9:30-14:30
ŚRODA 8:30-12:30/13:30-14:30
CZWARTEK 9:30-12:30
PIĄTEK 11:30-13:00