RAMOWY PLAN DNIA

Zajęcia odbywają się w kilku pomieszczeniach w całej szkole (wg potrzeb). Dzieci przebywają w grupach o podobnym wieku i zainteresowaniach.

 

GODZINA                          RODZAJ ZAJĘĆ

7:00 - 8:00                          Zajęcia dowolne (czytanie czasopism, przygotowanie do zajęć). 

10:50 - 11:30                      Zajęcia kulturalno - oświatowe, zajęcia komputerowe.

11:30 - 12:00                      Gry i zabawy stolikowe. 

12:00 - 14:00                      Obiad - wspólny posiłek, zabawy konstrukcyjne.  

14:00 - 15:00                      Zajęcia dydaktyczne, zajęcia komputerowe. 

15:00 - 16:00                      Zajęcia rekreacyjne,  

16:00 - 16:30                      Gry i zabawy rozrywkowe, zajęcia dowolne.

  

Świetlica czynna jest codziennie od 7.00 do 16.30

1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychoedukacyjnych,
2) Podejmowanie działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów ( w tym szczególnie uzdolnionych), oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia , w tym : w klasach I-III szkoły podstawowej - obserwacje i testy pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się
Przykładowe działania pedagogiczne:

* diagnoza pedagogiczna podstawie standaryzowanych testów, sprawdzianów umiejętności
*ocena trudności wychowawczych , rozpoznanie sytuacji rodzinnej  ucznia itp
* wspieranie mocnych stron ucznia
* praca w zespołach powołanych w celu diagnozowania, i ustalania wieloaspektowej pomocy uczniom, z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne .
3) Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów , rodziców i nauczycieli.
4) Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
5) Podejmowanie działań wychowawczych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki.
6) Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
7) Współpraca z rodzicami , nauczycielami , specjalistami ( psycholog szkolny, logopeda), poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny
8) Działania na rzecz bezpieczeństwa .

Pedagog szkolny prowadzi zajęcia z uczniami klas V i VI "Wychowanie do życia w rodzinie"oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

 



Godziny Pracy
Poniedziałek   8.30-13.40
Wtorek         9.00- 14.40
Środa           8.00-13.40
Czwartek      9.00- 15.30
Piątek          8.30- 13.40

 

PROCEDURA PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO ODDZIAŁÓW INTEGRACYJNYCH
W PUBLICZNYCH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH
 PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ MIASTO SZCZECIN

 

ZASADY OGÓLNE

 

1.    Kształcenie dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie organizuje się w oddziałach integracyjnych na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.

2.    Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat, a także dzieci, w stosunku, do których podjęto decyzję o wcześniejszym przyjęciu do szkoły podstawowej na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmian.).

3.    Do klasy pierwszej szkoły podstawowej ogólnodostępnej przyjmuje się:
1)   z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
2)   na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej  szkoły podstawowej, w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami.

4.    Do oddziału integracyjnego w szkole podstawowej na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przyjmowane są:
1)   dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół  orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na podstawie odrębnych przepisów. Zespoły wydają orzeczenia na wniosek rodziców (prawnych   opiekunów) dziecka,
2)   dzieci pełnosprawne na warunkach określonych w ust. 2 i 3 powyżej.

 5.    Do klasy programowo wyższej w szkole podstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1)   świadectwa ukończenia klasy programowo niższej oraz odpisu arkusza ocen wydanegoprzez szkołę, z której uczeń odszedł,
2)   pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonychna warunkachokreślonych w odrębnych przepisach, w przypadku przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmian.).

6.    Dyrektor szkoły decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej.

7.    Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

8.    Jednostka samorządu terytorialnego prowadząca szkołę ustala, w porozumieniu
z dyrektorami szkół, liczbę oddziałów klas pierwszych oraz liczbę uczniów przyjmowanych do klas pierwszych w szkołach i oddziałach integracyjnych.

 

REKRUTACJA

1.    Oddziały integracyjne prowadzone są w:
1)   Szkole Podstawowej Nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi, ul. Benesza 75,
      71-241 Szczecin, tel. 91-432-72-93, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,

Szkoła w pierwszej kolejności przyjmuje dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

2)   Szkole Podstawowej Nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi, ul. Grodzka 23,
      70-543 Szczecin, tel. 91-433-29-24, e mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
3)   Szkole Podstawowej Nr 41, ul. Cyryla i Metodego 44, 71-540 Szczecin,
      tel. 91-422-02-34, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szkoła w pierwszej kolejności przyjmuje dzieci niewidome, niedowidzące
i niedosłyszące.

4) Publicznej Szkole Podstawowej Nr 54, ul Obrońców Stalingradu 14, 70-407 Szczecin,
      tel. 91-434-50-04, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
5)   Szkole Podstawowej Nr 74, ul. Seledynowa 50, 71-781 Szczecin, tel. 91-463-17-91,
      e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2.    Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wraz z wnioskiem o przyjęcie do oddziału integracyjnego zobowiązani są złożyć, w terminie do 15 marca:
1)   aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
2)   inne dokumenty wymagane przez szkołę, a w szczególności:
      - opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, jeśli taka była wydana,

3.    W przypadku braku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego rodzice (prawni opiekunowie) dziecka, w wyjątkowej sytuacji, składają zaświadczenie z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o terminie badania dziecka.

4.    Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego składają wnioski do dowolnej, wybranej przez siebie szkoły prowadzącej oddziały integracyjne, niemniej biorąc pod uwagę bazę lokalową, zaplecze pedagogiczne oraz specjalizację personelu kierują się poniższymi przesłankami:
1)   Szkoła Podstawowa Nr 45 przy ul. Benesza 75 specjalizuje się w edukacji dzieci
      z niepełnosprawnością ruchową,
2)   Szkoła Podstawowa Nr 41przy ul. Cyryla i Metodego 44 specjalizuje się w edukacji  dzieci niewidomych, niedowidzących i niedosłyszących.

5.    Dyrektor szkoły powołuję komisję do weryfikacji wniosków rodziców (opiekunów prawnych) o przyjęcie dziecka do oddziału integracyjnego. W skład komisji wchodzą:
- pedagog szkolny
- pedagodzy wspomagający, z oddziałów, do których mają być przyjmowani uczniowie,
- wicedyrektor/wicedyrektorzy
- dyrektor szkoły, który przewodniczy komisji.

6.    Komisja rozpatruje tylko kompletne wnioski. Termin rozpatrywania wniosków upływa 15 kwietnia, chyba, że szkoła dysponuje wolnymi miejscami w organizowanych oddziałach integracyjnych.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

1.    Listy uczniów przyjętych do klas pierwszych integracyjnych ustala się do końca maja każdego roku.

2.    Listy uczniów klas pierwszych podaje się do wiadomości publicznej do 15 lipca każdego roku.

3.    Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka mogą składać odwołania od decyzji dyrektora szkoły. Odwołania, wraz z uzasadnieniem, mogą być składane, w formie pisemnej, w sekretariacie danej szkoły nie później niż do 31 lipca. Termin rozpatrywania odwołań upływa 15 sierpnia.

4.    Wszelkie uwagi o przebiegu rekrutacji przyjmowane są przez sekretariat danej szkoły
i rozpatrywane przez dyrektora szkoły.

5.    W przypadku, gdy wnioski, orzeczenia, inne dokumenty zostaną, z przyczyn losowych, złożone po wskazanych wyżej terminach, opisane w niniejszym dokumencie zasady stosuje się odpowiednio.

 

Opracowano na podstawie:

 

1.     Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. 2004 Nr 26, poz. 232 z 2004 r. z póź. zmianami),

2.     Rozporządzenie MENiS z dnia 18 stycznia 2005 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych (Dz.U.2005 Nr 19, poz.167)

3.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2008 Nr 173, poz. 1072),

4.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 Nr 61 poz. 624 z późn. zmianami)

 



 

 

 

Szkoła Promująca Zdrowie

Szkoła Podstawowa 63 z Oddziałami Integracyjnymi      

w Szczecinie

 

Cel strategiczny: ZDROWIE- NAJWIĘKSZA WARTOŚĆ NASZEGO ŻYCIA

                           DBAJMY  O  NIE, DOKONUJMY WYBORU

Cele operacyjne: WŁĄCZENIE ŚRODOWISKA LOKALNEGO DO DZIAŁAŃ 

                          NA RZECZ POPRAWY ZDROWIA         

                          ZWIĘKSZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ-KOREKTA 

                          POSTAWY

                          ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI DO LITERATURY,

                         PORAD, SZKOLEŃ, WARSZTATÓW

                         PROMOWANIE ZDROWEGO ODŻYWIANIA

                         TERAPIA MUZYKĄ I RUCHEM




Promocja zdrowia jest procesem umożliwiającym szkole kontrolę nad poprawą zdrowia dzieci, a nadrzędnym celem jest kształtowanie stylu życia i środowiska sprzyjającego zdrowiu.

 



Od czego zaczęliśmy ?

 Zaczęliśmy od :

·        zdiagnozowania potrzeb i problemów edukacji zdrowotnej w szkole

·        popularyzowania wiedzy o zdrowiu /opracowania, pokazy, warsztaty, programy autorskie, …/

·        organizowania  konkursów o zdrowiu i bezpieczeństwie

·        projekcji filmów profilaktycznych

·        wycieczek  jako form zdrowia i rekreacji

·        spotkań z rodzicami i promowania zdrowego stylu życia

·        współpracy z ośrodkami promującymi zdrowie

·        dbałości o stan zdrowia uczniów i pracowników szkoły

·        pomocy psychologicznej, pedagogicznej i terapeutycznej

·        propozycji uczniów, rodziców i nauczycieli

·        innych form promocji zdrowia wynikających planu pracy Miejskiego Zespołu Promocji Zdrowia

·        realizacji programów autorskich :

 

Programy autorskie :

 

1.      „Muzykoterapia dla klas I – III integracyjnych

w SP nr 63 w Szczecinie”

         2. „Promocja zdrowia w ramach świetlicy szkolnej

             w SP nr 63 w Szczecinie”

         3. „Edukacja żywieniowa dla dzieci z klas I – III

               uczęszczających do świetlicy szkolnej”

           4. „Edukacja zdrowotna w szkole podstawowej dla klas

               IV-VI „Szlachetne zdrowie””

           5. „Mini edukacja psychologiczna dla klas I – III szkoły

                podstawowej”

           6. „Edukacja zdrowotna i kultura bezpieczeństwa w

                klasach I – III”

           7. „Zajęcia z dziećmi z ryzyka dysleksji i z dysleksją”

 

 

Aby nasza szkoła stała się szkołą promującą zdrowie w 1994 roku wypełniliśmy kwestionariusz , który dotyczył dotychczasowych działań szkoły w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Większość osób w Radzie Pedagogicznej wypowiedziała się pozytywnie co tego pomysłu. Z dużym entuzjazmem zabraliśmy się wszyscy do przygotowywania warunków, aby rozpocząć prace nad programem. Wtedy jeszcze nie zdawaliśmy sobie sprawy, ile czeka nas ciężkiej pracy, mozołu i trudu, aby sprostać wszystkim zadaniom związanym z Projektem. Po chwilach euforii i zadowolenia przyszła kolej na pracę nad projektem.

I tu spotkało nas kolejne zaskoczenie. Nie było żadnych gotowych zadań, zaleceń i planów, powiedziano nam - róbcie to co jest w waszej szkole potrzebne. Musieliśmy więc zdiagnozować sytuację szkoły we wszystkich dziedzinach jej pracy, odpowiedzieć na pytanie co w danym zakresie zrobiliśmy, nad czym powinniśmy popracować, a czego jeszcze nie zrobiliśmy. Taką diagnozę przeprowadzili nauczyciele, uczniowie i rodzice, a więc wszyscy, którzy szkołę tworzą. Powstał olbrzymi materiał, z którego musieliśmy wybrać najpilniejsze do rozwiązania problemy szkoły i szczegółowo zaplanować zadania, które pomogą nam zlikwidować braki. To była wielka praca.

                    To, że SP 63 nadal tworzy i realizuje program SzPZ jest w dużej mierze zasługą pani dyrektor. Ona jedna nigdy nie miała wątpliwości i chwil „słabości”. Kiedy my nauczyciele czasami je mieliśmy (z różnych powodów) pani dyrektor potrafiła nas zdopingować i przekonać do dalszego działania. Była i jest dobrym duchem tego przedsięwzięcia i nieustępliwym negocjatorem w sprawach szkoły z władzami oświatowymi.

 

Działania w naszej szkole ujęliśmy w kilka bloków tematycznych:

 1.      profilaktykę,

 2.      aktywność ruchową

 3.      zdrowe odżywianie

       4.      imprezy środowiskowe
 

Nieodzowną pomocą służyła pani psycholog.

Formy pomocy psychospołecznej to m.in. :

- działania diagnozujące, których cel to określenie poziomu

rozwojowego funkcji poznawczych, intelektualnych i sfery   

emocjonalno- motywacyjnej, w szczególności pamięci, myślenia,

uwagi, spostrzegania oraz funkcjonowania emocjonalno-

przeżyciowego

- terapia indywidualna uczniów

- grupy terapeutyczne

- zajęcia warsztatowe i pogadanki psychologiczne w klasach

- konsultacje kierunkowe z wychowawcami klas

- zajęcia psychoedukacyjne z rodzicami dzieci specjalnej troski

- terapia rodzinna rodzin będących  sytuacjach kryzysowych (pomoc w

   rozwiązywaniu problemów komunikacji interpersonalnej,

   emocjonalno- motywacyjnych oraz wynikających z zaburzonej

   struktury rodzinnej)

 

Oprócz terapii psychologicznej wspomagając dzieci zatrudniliśmy logopedę.

Mowa jest podstawowym środkiem porozumiewania się ludzi. Niejedno dziecko ma problemy z mową, które nie zostały rozpoznane, skorygowane lub całkowicie zlikwidowane. Nie uchwycone i nie leczone w porę zaburzenia przechodzą w nawyk, który pozostaje i utrwala się. Dziecko z wadą mowy może czuć się wyobcowane w grupie, gorzej się uczyć, nie zgłaszać się do odpowiedzi ustnych. Rozpoznanie symptomów sygnalizujących problemy z mową jest cenną wskazówką  i motywacją do rozpoczęcia systematycznej terapii pod kierunkiem logopedy.

 

W przypadku dziecka niepełnosprawnego w czynnościach  logopedycznych stymulowanie rozwoju komunikacji słownej i nawiązywania kontaktu przyjmie specyficzny charakter, aby pozwolić na inny rodzaj ekspresji i realizacji. Forma terapii przebiega w toku kompleksowych oddziaływań.

Głównym inicjatorem działań zdrowotno-edukacyjnych jest pedagog szkolny. Realizuje wiele programów i przedsięwzięć związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem.

„Alfred radzi” – to program edukacyjny dla dzieci w wieku 6-11 lat. Głównym celem jest uczenie dzieci jak zachować się w obliczu zagrożeń, z którymi spotykają się w życiu codziennym. Założeniem programu jest propagowanie postaw społecznie aprobowanych oraz przeciwdziałanie narastającej przemocy i agresji, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

Chcąc wyzwolić aktywność ruchową i stymulować właściwe zachowania wprowadziliśmy zajęcia z muzykoterapii.

Już od pierwszych dni życia dziecku towarzyszy muzyka: zabawy dźwięczącymi zabawkami, uśmiechanie się w kierunku źródła dźwięku, gaworzenie,  klaskanie, skłonność do ruchów tanecznych, wyliczanki, śpiewanie krótkich melodii. Dziecko bardziej niż dorosły jest podatne na wpływ rytmu, ekspresja muzyczna poprzez gest, ruch jest fizjologicznie najbliższa dziecku, stanowi naturalny czynnik jego życiowej aktywności.

Zajęcia odbywają się w grupach 10 osobowych, raz w tygodniu, po 45 minut. 

Dbając o rozwój fizyczny i właściwą postawę prowadzimy zajęcia z gimnastyki korekcyjnej wychodząc z założenia, że profilaktyka jest zawsze lepsza od każdego leczenia. Wpływ czynników zewnętrznych, odżywianie, organizacja czasu wolnego, praca, szybki rozwój cywilizacji, stresy, tempo życia decydują o naszej sprawności fizycznej. Skutki niewłaściwego trybu życia pozostawiają ślad w postaci charakterystycznych cech sylwetki, co z kolei wpływa na powstawanie wad postawy ciała i oddziaływuje na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Badania wykazują, że coraz więcej dzieci ma wady postawy , które nie eliminowane mogą prowadzić do wielu chorób tak poważnych, jak np. skolioza czy niewydolność krążeniowo-oddechowa. Wcześnie wykryte zmiany w sylwetce lub tendencje do nieprawidłowości można wyeliminować poprzez systematyczne ćwiczenia dostosowane do określonej wady, wieku i możliwości dziecka. Gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna spełnia te zadania. Poprzez ćwiczenia korekcyjne kształtuje się nawyk prawidłowej postawy ciała, eliminuje wady zauważone, doprowadza stan fizyczny organizmu do pełnej aktywności, przeciwdziała tendencjom do powstawania zmian strukturalnych w układzie kostnym i mięśniowym.

 Aerobik może być uzupełnieniem wcześniej omawianej gimnastyki, ale przede wszystkim jest dla dzieci ciekawą formą spędzenia wolnego czasu. Poprzez ruch i taniec kształtuje się sylwetka dziecka, poprawia kondycja fizyczna, ale i koncentracja, umiejętność zapamiętywania kroków, prostych układów choreograficznych.

Oprócz tych działań dążyliśmy do uświadomienia uczniom i rodzicom jak ważne jest zdrowe odżywianie. W związku z tym podjęliśmy wspólne działania szkoła – dom odnośnie właściwego odżywiania w szkole i domu. Włączyliśmy więc do szkolnego jadłospisu zdrową żywność.

Według najnowszych danych, ok. 30% polskich dzieci w wieku szkolnym jest niedożywionych, z czego 10% nie jest objętych żadnym programem dożywiania. Z ogromną satysfakcją stwierdzamy, że w naszej szkole udało się wprowadzić najbardziej zwyczajną, ale jednocześnie jakże wielką rzecz - dzieci, które nie mają ochoty na dodawane często do obiadu owoce, soczki, jogurty- zostawiają je w specjalnym koszyczku, a dzieci które mają na nie ochotę - bez skrępowania się częstują. Dodatkowo każdy mały głodomór zawsze dostanie talerz gorącej zupy od pań kucharek.

Na corocznym ślubowaniu klas I są owocowe przyjęcia.

Ślubowanie to ważna i wzruszająca chwila, wielkie przeżycie dla pierwszoklasisty. W życiu każdego człowieka bywają chwile, które zaznaczają się w pamięci w sposób szczególny, pozostawiając w niej trwały ślad, a po latach wywołują uśmiech na twarzy, przywołują sentymentalne wspomnienia. W życiu siedmioletniego dziecka wpisuje się na trwałe moment pójścia do szkoły. Pierwszy dzwonek, nowa pani, ławka szkolna i koleżanka siedząca obok stają się nowym otoczeniem, nową sytuacją, w której będzie trzeba się odnaleźć, nauczyć się być.

Już od trzech lat witamy  pierwszoklasistów w nasz „owocowy” sposób, licząc, że to co chcemy stworzyć, idee zdrowego żywienia  zostaną  im w pamięci na długo.

OWOC MIESIĄCA

Owoc miesiąca, jak sama nazwa wskazuje, był akcja cykliczną. Każdego miesiąca inny owoc był omawiany, dzieci miały okazję  poznać jego pochodzenie, właściwości odżywcze, a także uczyły się przyrządzać proste potrawy z jego działem.  Zaskakujące, a jednocześnie bardzo budujące było ogromne zainteresowanie maluchów wspomnianymi przepisami. Nic bardziej nie cieszy, jak to, że to co staramy się dzieciom wpoić, przynosi wymierne efekty. 

 

ZAKOŃCZENIE

 

Podsumowując nasz dorobek, do najmocniejszych stron programu zaliczam:
  * Stałe kształcenie się wszystkich członków społeczności szkolnej

 

* Nowe zasady planowania i ewaluacji działań
  * Włączanie całej społeczności szkolnej wraz z rodzicami do prac nad programem i wiarygodność w działaniu
  * Stosowanie aktywnych, warsztatowych metod pracy
  * Wprowadzenie programów z edukacji zdrowotnej, społecznej i uzależnień
  * Upodmiotowienie uczniów, troska o ich wszechstronny rozwój, włączanie ich do planowania i realizacji działań, bogata oferta zajęć pozalekcyjnych
   * Zwiększenie troski o zdrowie, uznanie zdrowia za wartość, zwiększenie aktywności ruchowej.
    * Włączenie do prac środowiska lokalnego.
Szkołę Promującą Zdrowie tworzyliśmy według własnej wizji i potrzeb.
Pracowaliśmy systematycznie i skutecznie. Stosowaliśmy podejście „od ludzi do problemu”. Przestrzegaliśmy zasady małych kroków. Poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi, pozyskaliśmy przyjaciół i sojuszników, którzy są i pozostaną z nami na długo.

Tworzenie SzPZ jest długotrwałym, w zasadzie niekończącym się procesem, gdyż w miejsce problemów rozwiązanych przez społeczność szkolną pojawiają się nowe, wymagające rozwiązania. Doświadczenia w realizacji projektu SzPZ wskazują, że tworzenie takiej szkoły jest pracą "od podstaw". Wymaga zmian "w ludziach" i w środowisku ich życia.